Fosterhem till Chili-Nisse

När Dottern var liten hade vi en katt, Igor. Igor blev sjuk i vingelsjukan, fick lite vård och blev tillfälligt bättre. Sen försämrades han igen och vi blev tvungna att avliva honom. Vi pratade med Dottern om att det inte var rätt att låta Igor lida, han kunde ju inte äta längre, slutade tvätta sig och mådde allmänt dåligt. Dottern var med till veterinären och såg att allting gick lugnt till när han dog, han fick ju en spruta och bara somnade.

Ett par månader efter det var det en av våra grannar som dog i cancer. Dottern undrade naturligtvis vad som hade hänt och sen undrade hon om granntanten hade blivit avlivad. Hon hade ju, precis som Igor, varit sjuk innan. Jag förklarade naturligtvis för henne att vi inte avlivar människor som blir sjuka, vi gör bara så med djur. Och jag funderade mycket på det. Funderade mycket på att ha djur, vem är det som ger mig rätten att ha ett djur, att bestämma över ett djurs liv. Vem har gett mig rätten att bestämma när det är dags att sluta behandla, när det är dags avliva djuret.

Och jag bestämde mig för att inte skaffa flera djur i mitt liv.

Sen ville ju Dottern och min Älskade annorlunda, de ville ha en katt. Och Chili-Nisse Jansson kom in i vårt liv. Min Älskade lämnade livet, Dottern flyttade till USA och här sitter jag med katten. Jag som inte skulle ha djur. Och jag kan inte göra mig av med honom heller. Fast jag skulle vilja. Visserligen gillar jag kattskrället, men han binder mig vid hemmet. Jag kan inte vara borta mer än en natt åt gången, jag kan inte åka iväg spontant över ett veckoslut. Jag måste se till att jag är hemma och roar katten ibland, det är inte schysst att låta honom vara ensam för länge. Hans liv hänger på min välvilja.

Jag måste skaffa ett fosterhem åt katten. Helt klart.

6 Responses to Fosterhem till Chili-Nisse

  1. evaholm skriver:

    Kom hit med katten.
    Vi har i alla fall en.
    Här har han alltid sällskap, vi är en familj och här kommer han att få vara ute.
    Vi kommer att älska honom, Sune kommer att vara skeptiskt och du kan komma och hälsa på honom.

    • Ninja Ister skriver:

      Åh, Eva, tack! Jag ska fundera lite på det. Jag både vill och inte vill.

      Jag vill ju att Chili-Nisse ska ha det bra. Och jag vill också ha det bra.

  2. Soulsister skriver:

    Sune o Chili-Nisse låter som en perfekt kombo för varandra 🙂

  3. granntanten skriver:

    Finns det ingen i närheten som kan dagmatta eller hussa – pensionär kanske och Chili-Nisse får vara hemma men med hembesök. Så gör vi , Surögda Ester och Skaldjuret Gunvald har en pensinerad vakt och gullare som kommer hem till dem när vi åker bort mer än ett dygn. Hon sitter i soffan eller på balkongen och diskuterar livet med Ester och de har det bra båda två. Hon vill inte ha ansvaret för djur på heltid men trivs med djur så dosen blir lagom tycker hon – det är som att ha barnbarn – huvudansvaret vilar på någon annan. Kul att se dig igen Ister. Chili-Nisse kan passa här också om du vill.

Kommentera

