Slarver?

Jag är ingen morgonmänniska, jag fungerar bäst efter klockan 18 och några timmar framåt. På kvällarna får jag saker och ting gjorda, på kvällarna tänker jag som bäst och kan läsa med koncentration.

Ändå envisas jag med att sätta klockan på ringning så att jag ska komma upp före nio även lediga dagar, klockan ringer 08.58, då har jag två minuter på mig att komma upp i tid. Då känner jag mig duktig och ordentlig.  Varför känner jag mig inte duktig och ordentlig när jag är uppe vid midnatt och skriver? När jag mäter och räknar i köket vid två-tiden på natten? När jag skriver studieuppgifter strax före sänggång vid halvtre-tiden?

Så i morse bestämde jag mig för att sova mina 8 timmar och jag sov till strax före tolv. Kände mig utvilad när jag vaknade.

Så varför känner jag mig som en slarver?

12 Responses to Slarver?

  1. Kenzse skriver:

    När man är vuxen får man göra som man vill. Du är vuxen Ister. Svaret på frågan är att ”man skulle” det förr. Bara lata djävlar sov halva dan.

  2. emilsthlm skriver:

    Mums – vad skönt att sova till 12..!!

  3. kerstin skriver:

    jag känner så igen det där. det är som om samhället har bestämt sig för att det är de morgonpigga som är de ”duktiga” människorna. jag tycker vi kvällsmänniskor kan sträcka på oss oxå 🙂

  4. kyrkis skriver:

    Du följer inte normen och då får man dåligt samvete i vår märkliga kultur.

  5. Instämmer helt med de föregående talarna.
    Det är de morgonpigga som räknas. Vi kvällsmänniskor är dåliga, då vi gärna sover om morgonen, och inte för allt i världen kan förstå det där med att sitta i soffan och sova kl åtta på kvällen?! DET om något är väl dåligt!?
    Vad är vitsen med att sitta av de första timmarna på jobbet, hopplöst ineffektiv? Jo, jag får lön för att vara hopplöst ineffektiv, men inte om jag vill jobba på MINA tider… Samhället är bra korkat!

  6. Islandsmamman skriver:

    Du är en ninja. De jobbar helst och bäst om natten.
    Att vara morgonpigg som ninja är väl närmast att betrakta som ett karaktärsfel?
    😉

Kommentera

