Karate är respekt

Den här soliga sommardagen har tillbringats i en sporthall – det var JKA-cup i stan idag. Jag tillhörde funktionärsskaran och pysslade både med det ena och andra, mest gick jag omkring och tog bilder, talade med pressen och försökte se viktig ut, jag tror jag lyckades rätt bra för jag fick lulla runt utan att någon begärde att jag skulle göra allt för mycket.

Det är rätt häftigt med dessa JKA-cup tävlingar; det är barn som precis har börjat sin karateträning i samma tävling som erfarna landslagskillar med medaljer från internationella tävlingar. Barnen tycker att det är häftigt att vara med på samma tävling som sina idoler och är minst lika seriösa som de gamla rävarna. Barnen tränar på att tävla och ser hur de vuxna gör, det är så himla kul att se hur barnen skärper sig – det är inget flamsande och tramsande, utan alla går verkligen in för sin uppgift. Naturligtvis får barnen vägledning av vuxna, domarna hjälper dem med formalia; hur och var man bugar, vilket håll man vänder sig åt och var man ställer upp. En gång såg jag en domare leda en liten tjej genom nästan hela hennes kata, hon kom inte ihåg teknikerna så han hjälpte henne igenom, då blev hon inte diskad utan det räknades som genomförd kata. Det roliga är också att dessa småttingar tar även sina förluster med jämnmod – vad jag kunde se var det ingen som grät över en förlust utan alla var glada över att klara sin del.

De fullvuxna, mer rutinerade tävlanden visar också stor respekt för varandra, inga glåpord eller psykningar förekommer, efter en riktigt hård och tuff match kan man höra hur de snackar med varandra och tycker att det var roligt! Reglerna följs och skulle någon träffa fel, dålig kontroll, så ber man om ursäkt. Idag hörde jag en coach utbrista – Det var en snygg kontring! och då menade han motståndarens kontring. Hur ofta förekommer det i hockey eller fotboll?

Karate är respekt.

2 Responses to Karate är respekt

  1. Ken skriver:

    *gilla*

Kommentera

