Gillar att träna karate

Längtar efter morgondagens träning, trots att det kommer att bli tufft. Eller kanske just därför. Han, vår Högt Graderade Tränare från Huvudstaden, kommer återigen få mig till att ge det lilla extra, det som jag inte trodde fanns. Han är elak, tuff och skoningslös som instruktör, men han får en till att ge allt. Jag brukar höra hans röst även när jag tränar i hemma-dojon; – Nästa teknik är den viktigaste, missar du den är du körd, då åker du på stryk!

Det är ju så sant. Det gäller i det övriga livet också. Det gäller att göra det jag gör nu och göra det bra. Inte tro att man kan slarva över nuet och tro att det blir bättre av sig själv längre fram. För Livet blir vad jag gör det till. Nu tänker jag inte som så att man alltid kan bestämma hur man mår och vad som händer i Livet, för det händer ju saker jag inte rår över. Men jag kan alltid göra mitt bästa i varje situation – ibland är det bästa jag gör inte tillräckligt och det blir helt galet, men vet jag att jag gjorde mitt bästa är det lättare att gå vidare även efter en smärre katastrof.

Så karaten har inte bara gjort min kropp starkare, karaten har också format mitt förhållningssätt till Livet. Inte så att jag ser Livet som en fight utan mer att jag har blivit mer närvarande i nuet, i det jag gör nu.  Jag vet också att det inte går att lära sig fightas utan att det ibland gör ont, precis som det inte går att leva sitt Liv i ständig lycka, helt utan smärta.

Så jag ser fram emot morgondagens träning och hoppas att det blir tufft.

Sa jag det, att jag älskar att träna karate?

Kommentera

