Min meningslösa måndag

I morse när jag vaknade förstod jag inte varför klockan ringde, jag var helt säker på att det var en ledig dag. Till slut förstod dock någon del av hjärnan den bistra sanningen; måndagmorgon. Jag kände naturligtvis efter noga ifall jag hade lyckats få en spontanfraktur eller någon annan allvarlig sjukdom som skulle låta mig att ligga kvar i sängen, men jag befann mig vara både hel i skelettet och hjärtat tycktes slå alldeles normalt så det var bara att studsa upp. Studsa kanske är lite överdrivet, jag ramlar i princip ner från sängen och så försöker jag halta så fort som möjligt till köket där jag sätter på kaffevattnet och plattan till ägget – som jag preparerat på kvällen – för att sedan snabbt komma in i duschen. Duschen brukar få mig att inse att jag faktiskt lever och att jag är fullt kapabel till arbete, knät brukar också kännas något bättre efteråt. Så till slut, ungefär en kvart försenad, kom jag iväg till dagens arbete.

Arbetsdagen blev exakt så seg som jag misstänkte, en av mina trevliga kollegor, Rappa Rosa, var lika måndagsseg som jag och vi gick omkring och hatade vår halvnya kollega, Flinka Frida,  som studsade omkring och var så glad över sitt nya arbete. Hon, Flinka Frida har tidigare arbetat enbart med äldrerehabilitering men är numera en av oss som jobbar med poliklinik, dvs människor med diverse krämpor och skador i rörelsesystemet. Flinka Frida bara skrattade åt oss när vi hängde med huvudet och gnällde över denna sega dag. Sådana människor borde förbjudas på måndagar, tycker jag. Det är illojalt att sprudla av arbetslust måndag förmiddag!

Lunchen på måndagar äter vi alltid ute. Inte ute ute, utan på lokal. Vi har kommit fram till att vi behöver någonting som förhöjer måndagarna, dessutom brukar Rappa Rosas familj alltid äta upp allt av söndagsmiddagen så att hon aldrig får till en matlåda till måndagar. Hennes man är tydligen en hejare på matlagning, tyvärr har jag aldrig fått smaka hans kulinariteter, funderar faktiskt på att bjuda in mig på en söndagsmiddag någon gång i sommar, lite diskret. Så där diskret som bara jag kan vara.

Eftermiddagen flöt på, fikat glömdes inte bort och vi hann med att gå igenom morgondagens studier, jag och Hala Hanna. Hon var lite stressad på eftermiddagen då hon tog hand om tvätten, materialbeställningar, telefonsamtal och gruppen med patienter som tränade så jag fick sitta länge och surfa i väntan på att hon skulle bli klar. Men när vi väl kom igång så var vi klara på en halvtimme – vi samarbetar rätt bra ihop, trots att vi är väldigt olika som personer. Eller kanske just därför, vi kompletterar varandra bra. Hon typen förankra och fråga först medan jag är fort och fel och gör om typen. Hennes replik – Ska vi maila och fråga handledaren om det här, besvarar jag oftast med -Nämen, va f-n, nu skriver vi vårt så här och blir det fel så gör vi om. Det går mycket snabbare på mitt sätt. Men det är helt klart säkrare på hennes sätt. Så vi försöker kompromissa.

Egentligen borde måndagen ha avslutats med ett karatepass, men knät har värkt hela dagen så jag tog beslutet att hoppa över träningen. Däremot cyklade jag till dojon med lite papper som jag fick med mig från Fagersta, cykla går utmärkt med knät. Därefter var planen att jag skulle läsa några artiklar inför morgondagen, men jag befinner mig fortfarande på planeringsstadiet och sitter och skriver ett helt meningslöst inlägg om min måndag och hoppas på att någon ska läsa inlägget.

Min meningslösa måndag.

2 Responses to  Min meningslösa måndag

  1. Islandsmamman skriver:

    Jag var leeeeedig i måndags jag. Jag och alla andra häruppe. Röd dag. Det du.
    :-Þ
    *rusar ut*

  2. Ninja Ister skriver:

    Bjäbb, bjäbb. Dom har snott vår Annandag Pingst!

Kommentera

