Äldre och träning

Slut på arbetsveckan – som har varit helt okej, trots att den har varit lång. Det känns som om jag har gjort nytta; flera av patienterna har blivit hjälpta av ett endaste besök och andra, som har tränat en period börja känna sig betydligt bättre.

En av det roligare sakerna i veckan var när jag instruerade en patient i magövningen plankan och hon fixade 1:30 vid första försöket. Dessutom kunde hon lyfta på ena benet också utan att tappa det minsta i ryggen. Det är väl inget tänker ni – men om jag nämner att damen i fråga är 80+ så blir det lite annat? Jag blev i alla fall imponerad, det är inte alla 40-åringar som klarar det, men hon gjorde det och tyckte inte det var så speciellt jobbigt.

Jag jobbar ju mycket med träning – både som förebyggande men också som behandling och jag sätter även äldre patienter på rätt tuff träning. De ska träna sina muskler precis lika mycket som vi, det är nästan ännu viktigare för dem eftersom åldern gör att muskelnedbrytningen sker snabbare hos dem. Speciellt gäller muskelnedbrytningen de snabba muskelfibrerna, de försvinner först med åldern. Det är därför gamlingar ramlar oftare – de har inte snabbheten kvar, de hinner inte parera när de kommer förbi sin balanspunkt. Så mina äldre äldre (80+) och äldre (70+) får träna mycket explosivitet på olika sätt. Och det ger resultat! De får till exempel hoppa – i början kan de knappt hoppa över ett streck på golvet, de har glömt hur man gör! Då får jag stå och hålla i handen, eller så står de i barren och hoppar med tvåhandsstöd och så stegrar vi svårighetsgraden gradvis. Det är är roligt att se en äldre man, som i början stapplade på krokiga ben in i gympasalen, skutta fram 15-20 jämfotahopp på raken efter några veckors träning.

Har jag sagt att jag gillar mitt arbete?

2 Responses to Äldre och träning

  1. Du har ett coolt jobb du!

Kommentera

