Lonesome Runners

Jag gick med i löparklubben Lonesome Runners juni 2010. Det är en löparklubb på Facebook, här från Lo Runners presentation;

”Det är ett ensamt jobb.
Det kan vara tråkigt. Det är hårt uppför. Alldeles för lätt utför. Det är kallt om händerna ibland medan svetten rinner. Det är monotont. Det gör ont.
Precis så, som ska det vara.
Helt grymt.

Team Lonesome Runners kan vara din enda vän i spåret – eller på löpbandet. Vare sig du joggar eller löper fyra meter eller fyra mil om dagen.
Här mäter vi hälsenor, skryter om våra pb, dåliga knän, skador, tipsar om tävlingar, nyfunna löparstigar, snackar dyra klockor, åtsittande utrustning, fibrer, tjatar om varför löparskor är så fula, ältar hamburgar-uppladdningar, mentala knutar och härdsmälta.
Vi tävlar mot/för oss själva, mer än mot/för någon annan. Vi är mer en ständig rörelse än en klubb, men när vi vill är vi en klubb som kan tävla mot andra klubbar.
Det är här vi kan jogga ner och uttrycka fysisk eufori tillsammans och utan att behöva umgås.
Och hetsa varandra.”

Jag föll för idén direkt – att vara med i en AFK-löparklubb hade jag tänkt på, men kände mig alldeles för gammal, långsam och icke-löparaktig för det. Jag vill inte heller springa med andra, det är bara jobbigt – antingen springer de andra för fort eller så långsamt. Dessutom vill jag vara ensam när jag hatar löpningen, jag vill kunna svära, gråta och snora helt fritt utan att någon annan ser det. Så det var perfekt med en löparklubb på Facebook. Och namnet; Lonesome Runners, med loggan som är ett  lodjurshuvud var ju lysande! Lonesome Runners. Där trodde jag att även jag skulle passa in.

I den klubben finns en hel hög med löpare med olika löparvanor; en del springer två gånger om dagen, andra ger sig iväg på ultralopp medan en del kämpar med att komma igång med löpningen överhuvudtaget. Och alla platsar! Ingen skrattar åt mig när jag beskriver min mödosamma femkilometersrunda, ingen kallar mig för galning när jag berättar att jag har varit ute i blötsnö en timme och njutit hejdlöst. Allt som hör ihop med löpning anses normalt i gruppen, ingen löptur är meningslös.

Jag får också svar på frågor snabbt – undrar jag över vilken GPS-klocka jag ska köpa får jag genast mängder av förslag, för och emot – ryggsäckar och skor diskuteras med samma intensitet som intervallpassen löps. För det mesta i mycket god anda, det är bara när diskussionen handlar om vilken färg på Lo Runners t-shirt som är snabbast som det kan gå hett till. För naturligtvis har klubben kläder med loggan på plaggen.

Den här märkliga, virtuella löparklubben har motiverat mig till att ge mig ut åtskilliga gånger, bara tanken på att gå dit och skriva att jag har sprungit 5-5-10 km och få feedback på en gång gjorde att jag faktiskt kom ut. Och helt plötsligt, utan att jag märkte det började jag tänka på mig själv som löpare och än märkligare känsla dök upp – jag började gilla löpningen!

Så igår eftermiddag satt jag som fastklistrad vid teven och skärmen och följde alla klubbkamrater som jag visste sprang maran. Jag följde deras tider, hejade på dem, beundrade dem och led med dem. Jag gladdes åt var och en som tog sig i mål och led med dem som tvingades bryta.

Det var en märklig känsla – människor som jag aldrig någonsin har träffat AFK blev helt plötsligt viktiga och intressanta. Bara för att de också är med i samma virtuella klubb. Och så säger folk att det är asocialt att hänga på nätet?

Vilken t-shirt som är snabbast undrar ni nog nu. Och med facit i hand efter gårdagens marathon kan jag fastställa detta.

Den orangea.

4 Responses to Lonesome Runners

  1. Johanna Svensson skriver:

    Underbart!

  2. Christine Eklundh skriver:

    Oh, yes! Orange it is!

Kommentera

