Åkermans kulle

Körde backträning idag på Åkermans kulle. Jag hade hört talas om denna lilla kulle som en mycket bra backe för just backträning – och många, numera medelålders, män har nog svurit i den backen på den tiden I 14 koditionstränade sina män där. Namnet Åkermans kulle kommer ifrån Sven Åkerman, en officer på I 14 som på 60-talet kom på att man kunde använda schaktmassor som blev över vid bostadsbyggen till att fixa en fin backe att träna i. Och den är fin, backen. Från ena sidan lite flackare, från andra sidan 80-90 meter tvärt uppför.

När jag hade värmt upp mig en stund och hade tagit mig upp på backen från ”fel sida”, den lite flackare sidan och sprang nedför backen på branta sidan stod det en man där som tydligen också hade tänkt träna backe.

-Vi tar den fem gånger, tyckte jag kaxigt och började springa uppför.

Ungefär halvägs var han naturligtvis förbi mig, han var väl en halvmeter längre än jag och tog två steg på mina fyra, och flämtade en stund uppe för att sedan jogga ner. Väl nere vände jag bara och körde på, han efter och förbi. Efter tredje gången, när jag joggade ner lite efter honom så stod han och hängde med armarna mot låren och lyfte upp ett finger;

En…en gång till…orkar jag, flämtade han.
– Nädu, nu har vi gjort mer än hälften så nu kör vi ynka två till, svarade jag och pinnade på uppåt igen.

Och vi gjorde det. Sista vändan närmade jag mig kräkgränsen så jag fick sacka lite, ville ju inte kräkas när jag för en gångs skull träffar på något trevligt i spåret.

Vi tackade varandra artigt för draghjälp och sprang åt var sitt håll.

Kommentera

