Gillar mitt jobb

Haft en bra arbetsdag idag – allting flöt på som det skulle, alla kom på rätt tid och rätt dag och ingen hade blivit sämre. Bara det!

På eftermiddagen hade vi alla helt plötsligt tid för att hinna ikapp med det administrativa,  men helt plötsligt befann vi oss, alla tre,  i gympasalen och testade en massa nya övningar – de andra två hade varit på en eftermiddag med info om funktionell träning och jag hade lite nya övningar som jag fått av min PT. Funktionella övningar, med och utan vikter. Övningar för ryggpatienter, övningar för axelpatienter, övningar för höftpatienter. Vi instruerade varandra och försökte få till övningarna rätt och känna efter vad som kan gå fel. När träningspatienterna sen dök upp klockan 14 så stod vi där, rödblommiga, svettiga och fulla av glädje! Man blir glad av att träna. Det smittade naturligtvis av sig på patienterna och det var full rulle hela passet, mycket skratt och stönanden när de fick prova på några av övningarna. En av mina diskbråckspatienter fick prova på en ny övning och hen blev alldeles häpen för hen blev helt smärtfri under övningen, hen hittade sina djupa bålmuskler och kunde stabilisera ryggraden helt plötsligt. Gissa om hen fick motivation till att fortsätta träna?

Jag har jobbat över 20 år som sjukgymnast, hela tiden inom primärvården, dvs på vårdcentral och jag tycker fortfarande att det är lika roligt som när jag började. Jag lär mig ständigt nya saker, möter nya människor, möter nya utmaningar, ingen dag är den andra lik. Det går aldrig bli fullärd, det finns alltid något nytt att lära sig, bara man vill det. Jag träffar människor med alla slags symtom och sjukdomar – från barn till åldringar. Några har bara små krämpor, andra lider av kroniska sjukdomar eller skador som gör att de aldrig kommer att bli återställda medan vissa kommer efter skador som det går att rehabilitera. Vissa blir aldrig bra, andra blir bättre och det händer då och då att de faktiskt blir helt bra!

Det är ofta ett detektivarbete att ta reda på vad det är som är orsaken till människans smärta och symtom, det händer att jag kliar mig i huvudet och känner att jag inte har en susning om vad som är grundproblemet, men det är många gånger också självklart vad som är orsaken. Allra roligast är det naturligtvis med människor som kommer och vill ha råd om hur de kan göra själva för att bli bättre, mindre roligt kan det vara när det kommer någon som förväntar att jag ska bota deras smärta med någon slags underkur eller -apparat, bara de själva slipper göra något. Men de blir alltmer sällsynta, de flesta vet idag att livsstilen för det mesta är orsaken till smärta från rörelse- och stödjeapparaten och är beredda att göra något för att förändra.

Har jag sagt att jag älskar mitt arbete?

Kommentera

