Minnen från förfluten tid

När jag nu i dagarna läst en massa om Stockholm Marathon som tydligen var en plåga utan like på grund av vädret kom jag att tänka på min första make, Sten, som var en löpare. Vi var i 20-årsåldern båda två och han var rena motsatsen till mig; han tränade regelbundet, icke-rökare och drack på sin höjd 2-3 öl på en kväll. Jag däremot var, på den tiden, rökande, krökande soffpotatis. Möjligen kunde jag promenera hem efter en krogkväll om jag hade gjort av med taxi-pengarna på öl.

Han tränade styrka 3-4 ggr i veckan, det var heliga timmar, han hoppade inte över en träning någonsin. Han ville ha snygga, välavtecknade muskler att visa upp på stranden. Tyvärr var han av den typen som bara blev starkare och grövre, han skulle ha behövt deffa ordentligt för att få musklerna till att synas, men han hade inte riktigt koll på det. Hans kompis däremot, en riktig fest-prisse som tränade lite då och då fick en kropp som en grekisk staty på några månader.

Så Sten slutade med styrketräning och började jogga. Han läste James Fixx bok om jogging och prenumererade på Springtime, den svenska tidningen för löpare på 80-talet och gick till verket med samma intensitet och allvar som styrketräningen innan. Han följde sina scheman och ökade på i lagom takt. Han kolhydratladdade och tömde glykogendepåerna, precis som det stod i böckerna. Han läste allt som skor och köpte, i mitt tycke, svindyra dojor som han betade av mil efter mil med. Jag fick lyssna på långa utläggningar om dämpning och pronationsstöd, utan att förstå någonting. På söndagarna hade han sitt långlopp, då fick jag ta bilen och köra honom 18-20-30 kilometer hemifrån och så sprang han hem, medan jag satt i köket rökandes och väntade på honom. Vädret hade ingen betydelse, han sprang om det var hans springdag. Och på den tiden fanns inte mycket funktionskläder – det var t-shirt i bomull och tjocka brallor … möjligen korta shorts på sommaren med strumpor som räckte till knäna.

Han lyckades inte komma med på Stockholm Maraton, men fick en startplats på Stockholm Extra Maraton 1982 eller 1983. Han var eld och lågor och hade lagt upp en plan; han skulle springa med samma tempo hela sträckan, dvs 6 minuter kilometern. Han tejpade bröstvårtorna, tårna och hälarna, tog på sig sina väl insprungna skor och iväg kom han. Han kom i mål på 4:12 någonting, nästan helt oberörd. Jag minns att jag frågade honom hur det kändes och han tyckte att benen kändes lite stumma en timme efter loppet, annars var det okej.

Jag tyckte ju att det var lite häftigt så jag beslutade mig för att börja springa också. Köpte ett par skor och tog bilen till Hemlingby, fimpade ciggen på parkeringen och sprang treans spår med blodsmak i munnen. Jag gjorde det några veckor och det var lika hemskt varje gång. Sen tyckte Sten att jag skulle följa med honom på en lugn runda på söndagen, en mil. Han föreslog att jag inte skulle röka på morgonen vilket jag motvilligt gick med på och vi stack iväg på förmiddagen. Ungefär halvvägs stapplade jag in hos en kompis farsa och tiggde om vatten och toalett, därefter var tempot i princip rask promenad med lite extra armrörelser. När vi kom hem var jag döende och tände en cigarett det första jag gjorde. Jag hade träningsvärk from hell i tre dagar. Sen sprang inte jag på 20 år och vi skildes efter bara tre år tillsammans – fast vi hann ju gifta oss också under den tiden, på Rådhuset en fredageftermiddag.

Sten är numera död (som två andra av mina män) men jag tänker ofta på honom när jag springer. Hans målmedvetenhet och förmåga att nå sina mål. Hans hängivenhet och förmåga att göra det som krävdes. Och ibland undrar jag hur det kom sig att vi överhuvudtaget blev tillsammans, så olika som vi var.

Och så tänker jag, som så många gånger förr – att så länge det finns någon som kommer ihåg en, då är man inte riktigt död.

2 Responses to Minnen från förfluten tid

  1. emilsthlm skriver:

    Fint inlägg. Tiden öppnar perspektiv.
    Emil

Kommentera

