Träning och lite Dotterkärlek

Gårdagens styrkepass på jobbet känns i benen idag, beslutade mig för att vila idag från träningen. Det blir två pass imorgon – först ett pass på morgonen med min PT Elin, sedan på kvällen blir det karatefys med Vår Sadistiske Tränare, det brukar bli riktigt tufft när han är på bra humör, så där tufft att jag börjar kika på klockan när det är en timme kvar … men jag älskar att ta ut mig till kräkgränsen, i alla fall efteråt är det skönt!

Sessionen med min PT Elin blir den sista före sommaren, sedan har vi uppehåll till hösten då vi återigen ska träffas några gånger. Men under Phoenix-vistelsen ska jag träna några pass med DotternLA-Fitness och ett pass blir nog med hennes PT, Frank. Han är en tuff PT säger Dottern, hon är gråtfärdig av trötthet ibland. Och hon brukar inte bli gråtfärdig lätt. Hon är en tuff tjej som aldrig någonsin ger upp, så träningen med Frank har gett resultat. Hon är väldigt målfokuserad, Dottern – både vad det gäller studier, träning och annat här i Livet – utan att för den skull vara fanatisk. Hon gör sitt bästa idag, alltid. Jag känner stor beundran för hennes fokusering och är imponerad av hur hon har mognat de senaste åren, hur hon tacklar sina svårigheter och gläds åt sina framgångar. Det är lätt att vara förälder till en sådan Dotter.

Här nedan några bilder på Dottern och även en bild på hennes PT

Dottern, till vänster hon 2008 och till höger 2011

Här nedan 2012 – magrutorna börjar synas.

Här är PT:n. Jag tycker att han ser ut att vara i rätt skaplig form också.

6 Responses to Träning och lite Dotterkärlek

  1. Brandon Lee skriver:

    Mmm,.lätt hänt att sunda vanor blir till en fixering, och man blir kär i sin spegelbild,.går man omkring alltför lättklädd kan man bli förkyld;-)
    Ang kampsporter,.magen/mellangärdet är naven för allt i kampsporter, dels för andningsövningar, dels för att starka magmuskler står för balansen i alla rörelser, och bär upp ryggen. Hatar man magövningar ,och bryr sig inte om rätt andningsteknik blir man aldrig bra i karate, speciellt om man inte samtidigt är medveten om, att karate är 90% inre medvetenhet, 10% teknik,.jag undrar ibland hur mycket din stora sensei Den Sadistiska Tränaren egentligen vet om vad han sysslar med och lär ut.

    • Ninja Ister skriver:

      Dotterns sunda vanor, är just sunda, det är det som är så bra. Hon har väninnor som har hamnat i aneroxi-träsket och träningsmani, hon är medveten om farorna. Och är man medveten är det lättare att värja sig!

      Han, vår Sadistiske Tränare är bra. På sommaren kör vi mest kondition, som lite variation till den ”vanliga” träningen. Det är rolig träning, kanske inte alltid den mest effektiva träningen för karate, men för konditionen är det en höjdare!

      I alla sporter är core viktigast, har man inte en stabil kärna är det som gjort för skador och sämre tekniker. Jag har träffat på gymnaster och idrottare med fantastiska magrutor som inte har haft den minsta koll på sina inre magmuskler och djupa bålstabliserande muskler – då är det som gjort för skador. Jag avskyr magövningar, men skulle aldrig falla mig in att skippa dom.

      I Shotokan-karate är ju kime oerhört centralt och viktigt – utan kime, ingen karate så vi tränar en hel del mage + andning. Avspänd under rörelsen – total spänning i träffen. Det är det som är det svåra. Teknikerna kan man lära sig att göra snyggt och rätt, men har man inte andningen rätt, blir det bara … snyggt.

  2. Brandon Lee skriver:

    Ett enkel sätt att testa om ”naven” är som sig bör,. lägg dig på rygg på golvet, dra upp benen och underkroppen med enbart magmusklerna till 90 graders vinkel utan att ta hjälp av armarna tills bara huvudet och överdelen av axlarna har kontakt med golvet, inte fuska genom att att ta sats och svinga upp ben och underkropp, bara dra upp hela härligheten med magmusklerna och sedan släppa ner igen sakta och upp igen,..lycka till;-)

  3. kristian skriver:

    alla här som har magrutor och kan bära 120kg. Jag vill köra armbrytning mot den som skriver

Kommentera

