Träningssnack igen

Det blev bara ett pass idag, på morgonen, hann inte med kvällspasset som jag hade tänkt mig. Morgonpasset var dock trevligt med PT Elin, vi gjorde några tester och jämförde med första gången då vi gjorde samma tester. Jag lät dock bli crosstrainern, hon skulle kolla min kondition, men det vet jag ju har blivit sämre då jag inte kunnat löpträna, så det vägrade jag. Och när jag skulle göra push-ups så tog jag slut efter 10 – träningsvärken från i måndags satt kvar i armarna, då körde jag 4 x 15 … och första gången jag körde med henne orkade jag 15, så det har blivit bättre. Chins (med assistens) klarade jag betydligt fler av den här gången – från 2 till 10 är rätt bra ökning, precis som andra övnigar där jag hade ökat både vikt och antal repetitioner. Nu är det väl inte så mycket muskelmassa jag har lagt på mig, de första 6-8 veckorna brukar vara att man lär sig att använda musklerna på ett effektivare sätt och rekryterar alltfler muskelfibrer i arbetet, muskelmassan kräver lite längre tid på sig för att öka. Vikten har minskat med 1 kg- det ligger inom ramen för dagsvariation – midjan minskat med 5 cm och stussen med 1 cm. Det är bra det, jag vill inte minska över stussen, det är bra att ha lite former, kläderna sitter betydligt bättre då!

Nu gäller det att hålla i träningen trots att jag inte kommer att träffa Elin förrän efter semestern, men då ska jag vara bra mycket starkare. Det är bara så himla trist att träna styrka, det är mycket roligare att konditionsträna! Men ska knät hålla för karaten måste jag se till att bålen och höfterna är starka och stabila, då kommer knät automatiskt få mindre (sned)belastning och må bättre. Nästan alla övningar som jag har fått är övningar där core-stabilitet hela tiden krävs. Och jag börjar gilla övningar med kettlebells – det går att få upp pulsen ordentligt om man varvar några komplexa övningar med kettlebells – knäböj och uppsving, push up med samtidig utfallssteg är bra övnignar. Timing och stabilitet. Funderar faktiskt på att skaffa några lättare kettelbells till jobbet, flera av våra patienter borde kunna träna så.

Egentligen borde jag fått min träning med PT betald av jobbet – jag får ju en massa nya övningar som jag använder mig av på jobbet, till patienterna, jag är rätt trött på övnignar som jag kört med i många år. Fast jag är inte helt säker på att min chef håller med mig.

Men jag förlorar inget på att fråga.

 

2 Responses to Träningssnack igen

  1. Linda Mpili skriver:

    Good job!

    Av ren nyfikenhet, hur många kg räknar hon som ram för dagsvariation?

    • Ninja Ister skriver:

      Jag vet inte hur hon räknar, det är min egen erfarenhet på min vikt, ett kilo är inget jag räknar med.

      Jag har roat mig med att väga mig före och efter toalettbesök och då kan det skilja 5-600 gram. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: