Älskar teknik. Jepp.

Sitter och förundras och gläds över tekniken, som så många gånger förr. Har precis haft Dottern med oss via Face Time, hon lagade mat och pratade med oss en timme. Hon i Phoenix, vi i Blackeberg. Det kändes som om hon var med oss, här.

Bara för 20 år sedan var en bildtelefon något som man såg möjligen på Star Trek, det var högteknologi på en nivå som var en dröm. På den tiden var det ju häftigt med telefoner utan sladd. Jag minns hur glad jag var när vi flyttade till en lägenhet med telefonjack både i hallen, köket och i sovrummet, i början fanns det ju bara i hallen. Lycka var att ha en förlängningskabel så man kunde gå omkring med telefonen i handen ungefär fyra meter från telefonjacket i hallen … för att inte tala om när sladden räckte ända till badrummet så att man kunde ligga i badet och göra upp fredagsplanerna i skummet.

Och bara för dryga 20 år sedan var en mobiltelefon en stor klump som man knappast stoppade i väskan och det kostade multum att ringa med den – mina föräldrar hade en bärbar telefon när de köpte stuga i slutet på 80-talet, den vägde några kilo och gick faktiskt att ringa med också, ifall man ställde sig ute på gården. Jag vill minnas att den kostade fem-siffrigt på den tiden, men de tyckte att de behövde en då farsan hade lite problem med hjärtat. Ljudkvalitén var inte den bästa och ibland så försvann orden i tomma intet och rätt som det var så bröts samtalet och man fick börja om igen.

Idag kan vi både se och höra den vi talar med, det kostar inte ett öre extra att ringa om man har bredbandsabonnemang. Mobilen är en smartphone där vi är nåbara i princip var som helst – vi kan skicka bilder och text på ett ögonblick, vi kan kolla våra saldon och överför pengar på mobilbanken och betala bussen med SMS-biljett och spela en massa spel på våra små underverk. Vi tar bilder på det vi ska komma ihåg och blir påminda om möten och andra viktiga tider med vår mobil. Vi twittrar våra tankar och åsikter och läser andras tankar i realtid. Vi håller kontakten med våra kära med Facebook, även om de befinner sig på andra sidan jordklotet.

Jag älskar teknik. Det gör jag.

2 Responses to Älskar teknik. Jepp.

  1. Ken skriver:

    Kollar på mobilen.. va? Den är smart, jag kan ringa till vem som helst, var som helst. Kanske jag behöver en ny knappsats, köpte ju en ny för ett par år sedan och det är nog dags igen, känns lite svampig. Själva luren är bara 7 år, den håller länge ännu.

    Men visst, det är inte länge sedan jag köpte min första, kostade 9000 och rymdes i fickan, om fickorna var tillräckligt djupa. En Celtelco, dansk apparat. Det var i början av ficktelefonrevolutionen, ett samtal kostade 5,50 kr och batteriet höll 8 tim i standby. Tror det var -93 eller så. Mindre än 20 år alltså.

  2. KatrinBiolog skriver:

    Jag håller med. Det är KUL att leva nu. Tänk om vi levde på medeltiden…
    ;o)

Kommentera

