Tak på sjukförsäkring?

Sjuksköterskan som blev sjuk var tvungen att låna pengar för att klara sina utgifter, berättar svt-nyheterna idag.  Låter illa, tycker väl de flesta, vi har ju en sjukförsäkring som ska gå in och ge oss ekonomisk ersättning när vi blir sjuka. Nu är taket satt till dryga 21000 kronor per månad. Alltså får inte de som tjänar mer än 27500 kr 80% av sin lön när de blir sjuka.

Jag vet inte riktigt. Jag vet inte riktigt om jag tycker att samhället ska gå in och betala glappet för alla. Ska även den som tjänar 90000 kronor i månaden ha 80% av sin lön i sjukersättning? Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att försäkringen ska ha en gräns och gränsen idag kommer inte majoriteten av svenskarna upp till. Det är faktiskt 2/3 av befolkningen som inte kommer upp till den gränsen, enligt socialförsäkringsminister Ulf Kristersson.

Jag tycker att det är helt okej att inte höginkomsttagare får 80% av sin lön i ersättning från den allmänna sjukförsäkringen. Jag tycker att det är viktigare att låginkomsttagare får procentuellt mer i ersättning. Det är låginkomsttagare som har de mest slitsamma jobben, de mest trista jobben, de mest enformiga jobben och de är sjuka mer. Jag tycker till och med att man borde få 100% i ersättning upp till 14-15000 kronorsinkomster. Om inte mer – för det kostar vansinnigt mycket att vara sjuk idag – läkarbesök  kostar upp till 1100 kr/år och medicin 2200 kr/år – och det är stora utgifter för den som redan lever på marginalerna. Och den stora majoriteten av befolkningen skulle aldrig komma på tanken att utnyttja systemet, det är ju moraliskt oerhört förkastligt i de flesta kretsarna att lura samhället på pengar.

–På något sätt bygger man sin ekonomi utifrån vad man har för lön. Och när man blir sjuk så blir glappet så pass stort att frågan är vem ska stå för glappet? Är det jag själv som ska teckna egna försäkringar, om taket ska höjas eller om arbetsgivaren ska stå för glappet, säger Anita Westerberg.

Jag tycker faktiskt att de som tjänar mer än 27500 kronor i månaden bör planera sin ekonomi bättre. Det är inte okej att låna miljoner och skaffa sig utgifter som man inte klarar om man blir sjuk, inte när man ligger på de inkomstnivåerna.  Det är inte okej att samhället ska gå in och betala lyxkonsumtion som människor har handlat på krita. För man överlever lätt med 21000 kronor brutto per månad, men man har inte råd med lyx.

Jag tycker faktiskt att de som tjänar mer än 27500 ska ta ansvar för sin egen ekonomi. Jag kan inte räkna med att jag alltid kommer att vara frisk och ha ett arbete, jag måste räkna med att det händer saker i livet. Sjukförsäkringen är till för att vi inte ska förlora hus och hem, svälta eller fara illa på grund av sjukdom. Den är inte till för att betala mina amorteringar på lyxvilla, hus, båt och kreditkortslån. Vill jag ha en försäkring för lyx, får jag allt ta av mina egna pengar till privat försäkring.

Ja. Det ska vara tak på den allmänna sjukförsäkringen.

10 Responses to Tak på sjukförsäkring?

  1. Ken skriver:

    *GILLA*

  2. Henrico skriver:

    Jag håller fullständigt med dig!!!

    Dessutom tycker jag att det borde vara mer ens eget ansvar än i dag, för då försäkrar man sig i alla fall emot klåfingriga politiker som skall skära i skyddsnäten den dag staten har problem.

    Det sista kanske är en utopi men jag tycker så. 🙂

  3. hypertoni skriver:

    Har läst din blogg i flera dagar och måste ju ge mig till känna nu och skriva några rader 🙂 Håller fullkomligt med dig, väldigt bra skrivet.

  4. Lennart skriver:

    *nickar instämmande*

  5. Lottchenn skriver:

    Ja! Vill gärna lägga till något för att verka smart men du har redan formulerat det så bra.

Kommentera

