Missnöjd restaurangbesökare!

Ikväll var vi och käkade, några arbetskamrater som firade av en tjej som slutar. Kvällens restaurang var Söderhielmska Gården, en gammal anrik restaurang på Söder i Gävle med en stor uteservering. Menyn såg helt okej ut och jag hade för mig att de faktiskt har ett bra kök, jag bestämde mig för en hamburgare från Faringe Slakteri med bacon- och vitlöksmayo + cole slaw. Jag ville inte krångla till det med att begära varma grönsaker istället för pommes frites, vi gjorde beställningen i förväg för att det skulle gå smidigt till så jag tänkte att jag nog skulle bli mätt på bara burgaren och geggorna.

Så fel man kan ha ibland.

Jag förväntade mig en tjock fin hamburgare med tydlig struktur, ni vet en sådan där lite oregelbunden hamburgare med känsla av att man faktiskt äter malet kött. Icke. Det var två tunna skivor av hopklistrade köttslamsor som smakade mest glutamat – typ frysta burgare. Jag åt en tredjedel av den ena, sen kunde jag inte äta mer, det smakade bara smakförstärkare och kemiska tillsatser.  Jag åt upp majonnäsen och cole slawen, men mätt blev jag inte – jag vägrade att äta pommes frites och bröd för att mätta mig, så min tallrik var relativt orörd när den bars ut igen. Jag sa också till servitören att hamburgaren var oaptitlig och inte gick att äta, han bad om ursäkt och sa att slakteriet hade levererat fel. Jag misstänker att de hade sprungit över gatan och inhandlat Coops frysta lågprisburgare.

Hade de sagt innan vi fick in maten att hamburgaren inte var det som stod på menyn hade jag kunnat ändra mig. Jag fick inte heller något erbjudande om att få kaffe, dryck eller dessert som plåster på såren. Inte erbjudande om någonting, faktiskt. Dessutom tog det närapå 30 minuter att få notan klar. Hade de åtminstone dragit av Ramlösan som jag drack, hade jag kunnat tänka mig att ge det beloppet i dricks.  Hade de erbjudit mig någonting för att maten inte motsvarade förväntningarna (och det som stod på menyn) hade jag kunnat tänka mig att gå dit igen. Det hade räckt med ett litet ”Vi bjuder på kaffet” så hade jag känt mig mindre lurad.

De fick inte en spänn i dricks. Och de slipper mig som gäst i framtiden.

Men sällskapet var trevligt och kvällen för övrigt var riktigt givande.

16 Responses to Missnöjd restaurangbesökare!

  1. Markus skriver:

    Har hört det från flera att maten inte där är någon höjdare…

  2. Anna skriver:

    Jag känner själv att jag skulle blivit ilsken och vantrivts i en sådan situation, i synnerhet om jag inte ens kunde skölja ner den oätliga hamburgaren med lite rödvin eller nåt som hade gjort mig lite dåsig och mindre enerverad. Har du lärt dig att tackla sådana situationer efterhand eller gick det bra ända från början från att du slutade dricka alkohol?

    • Ninja Ister skriver:

      Det är ju mycket svårare att behärska sig nuförtiden, det måste jag erkänna. Tidigare i livet hade jag bara krävt en extra stor stark som kompensation, men det smäller inte lika högt med en extra ramlösa. Faktiskt.

      Men jag lär mig. Jepp.

  3. Hon i 22 an skriver:

    ungefär som när man ser en bild på maten å de ser så dära jätte smarrigt ut med en fin bit stekt rödspetta med massa grönsaker å några tjocka fina strips å in kommer två små trekantsbitar som är friterade ihop med tunna billiga eldorado strips eller nått sånt ..dit går inte jag heller igen ..då var ta mig tusan kebbaben med bröd å massa sallad tomat å gurka på korvmojen bra mycke bättre å billigare 🙂

  4. hypertoni skriver:

    men åh så tråkigt 😦

  5. Islandsmamman skriver:

    Men vet skäms! Skit samma att ni beställt i förväg. I det läget ursäktar man sig och frågar vad kunden vill ha istället – eller ger rejäl rabatt. Fast en kock med lite, lite självaktning vägrar servera dåligt krubb. Punkt. Har någon beställt en hamburgare borde de bara ersätta det med en hygglig köttbit. Om det är dyrare får de ta det med slakteriet som levererade fel, eller hur?

  6. Ulrika skriver:

    Hej ister! Är en trogen bloggläsare som inte brukar kommentera men måste göra det nu!

    I detta inlägget som du lade ut för en månad sedan (https://isterister.wordpress.com/2012/05/28/min-meningslosa-mandag/) så hajjade jag till när jag läste beskrivningen av din halvnya kollega då jag kände igen beskrivningen på henne och nu när du skriver om söderhiemlska och jag såg på facebook att hon också varit ute där med jobbet så måste det vara hon! Btw, snyggt smeknamn på henne 🙂

    Tråkigt att söderhielmska gått ner sig!

    • Ninja Ister skriver:

      Haha, du kände igen henne?! Jag är ju inte så där jätte-hemlig, det går ju att räkna ut vem jag är och var jag jobbar, det är inte alls svårt. Det känns dock lite bättre att inte hänga ut arbetskamrater med namn, de har ju faktiskt inte bett om att vara med här.

    • Ulrika skriver:

      Förstår det! Anledningen till att jag kände igen beskrivningen är att hon bott hos mig några gånger när hon läste distanskursen nu april/maj och då pratade hon om att hon bytt jobb (från åldringar till vårdcentral) och din koppling till hennes namn :)!

    • Ulrika skriver:

      Och nu har jag nog räknat ut vem du är också 🙂

  7. Ninja Ister skriver:

    Och jag tror att du är Ulrika E. Det har jag listat ut.

Kommentera

