Själsnödvändigt att springa

En riktigt trevlig dag har det varit idag trots att arbetsdagen var lite rörig. Det kan bli lite stökigt ibland när man är ensam på mottagningen, speciellt om det kommer jag-ska-bara-människor och dräller in. Vi har ju ingen drop-in verksamhet, enbart bokade besök, men några chansar. De ska ha en rollator till sin gamle far, kryckkäppar eller bara slinker in för att boka tid – och när man är ensam kan det bli lite kärvt. Jag brukar be dem slå sig ner i väntrummet tills jag är klar. En del blir sura och tycker att det är ju bara, men jag tycker att patienten som jag har avtalad tid med kommer i första hand, hen kanske har tagit ledigt från arbetet för att komma till mig. Någon ordning ska det vara!

Efter jobbet tog jag en sväng till Fjärran Höjder och simmade 20 längder, vi var bara tre stycken i motionssimningsbanan så det var ett nöje att simma! Inga tjattrande damer som simmar i bredd, ingen wannabe Phelps som försöker crawla utan att se sig för, inga barn som simmar sina första 200 meter. Det var bara att simma på i min egen takt. Och solen sken, bara det!

Gårdagens löprunda var inte bra för knät – det gör ont idag igen. Smärta får jag tydligen stå ut med, men jag ska testa hur långa sträckor knät tål utan svullnad, för när knät svullnar är det lite för mycket, det är lite för mycket reaktion från kroppen då. Men smärta är inget hinder, artrosen försämras inte av det. Mentalt är det visserligen lite jobbigt att veta att första 10-12 minuterna kommer att göra ont, men det kanske går över med tiden, det också.

För springa ska jag, det är nödvändigt för min själ.

Kommentera

