Fredagspyssel och hallbyråhistoria

Drog iväg till Classe efter jobbet och inhandlade lite pryttlar; klädpåsar för Dotterns balklänningar, nyckelringar, hänglås och ett nyckelskåp med plats för 40 nycklar. Sen har jag hållit mig pysselsatt med att använda pryttlarna.

Nyckelskåpet är ett sådant där fult skåp med lås och små j-a hål som man skulle få in skruvarna i. För att få upp skiten fick jag lov att tejpa fast den med gaffa-tejp först, sedan drog jag sönder skruvspåren för jag såg inte att bitsen inte var rätt, jag var för lat för att hämta glasögonen … så det blev lite slagsmål med skruven som var halvt inne i väggen och utan spår i toppen. Men med lite våld går allting att lösa, det är min erfarenhet och den stämde den här gången också. Vad jag inte förstår är varför jag skulle ha ett skåp med plats för 40 nycklar – jag har ju bara ett tiotal nycklar att hålla reda på! Jag hittade visserligen sex nycklar som jag inte har en aning om var de passar, de fick hänga tillsammans i en ring märkt Okända nycklar. Det låter lite spännande tycker jag … mer spänning än så behöver jag inte i mitt liv just nu.

När jag ändå höll på med att städa i hallbyrån och letade i alla vrån efter nycklar ordnade jag även de andra lådorna, märkligt nog blev det jättemycket plats över! Och lådan med hårvårdspryttlar är nu fritt från hårstrån, alla snoddar, hårnålar, -spännen och -band ligger snyggt och prydligt i sina små korgar, borstar och kammar är tvättade och alla tomma burkar slängda. Testade även alla elprylar – det finns både lock- och plattänger i lådan sedan Dottern bodde hemma – och de som inte fungerade åkte till elåtervinningen.

Min hallbyrå har en historia, den kommer från min farmor. Den är inte antik, förmodligen tillverkad efter andra världskriget men före 60-talet, en helt vanlig byrå; fyra lådor – två stora och två små, den är i någon slags faner från början, men har blivit ommålad x-antal gånger. Inuti en av lådorna har någon av mina fastrar skrivit kärleksförklaringar (?) till en man, både på insidan av lådan och på undersidan av lådan. Texten är på finska och tyska så jag kan inte riktigt tyda det, men det gör inget. Mina två yngsta fastrar (jag har fyra) är bara 7 respektive 8 år äldre än jag och jag minns när de var tonåringar och kära i både den ena och andra. Jag såg ju upp till dem, ville bli som dem och försökte hänga på dem så ofta jag fick. När de sedan läste till sjukgymnaster båda två väcktes även min nyfikenhet på kroppen – alla dessa namn på muskler på latin som de förhörde varandra på var så fascinerande. Så det var inte så konstigt att jag valde att läsa till sjukgymnast när jag tröttnade på att jobba på Gevalia.

Så jag är glad över min hallbyrå, trots att lådorna alltid kärvar och fastnar, jag har bara grejer som jag inte behöver använda dagligen i den så jag slipper svära. Men jag gillar känslan av att den har varit hos farmor, alla dessa saker som den en gång i tiden innehöll, så spännande för en liten flicka; smink och papiljotter, behåar och trosor för stora flickor och någon gång vill jag minnas att jag hittade en kondom i en av lådorna. För naturligtvis snokade jag bland fastrarnas saker så fort jag fick tillfälle – övade på att sminka mig och längtade efter att få bröst så jag också kunde använda behå. På bilden nedan finns underverket, med Chili-Nisse som vaktar. Han anser att byrån är hans revir och sitter där och hugger efter mig när jag går förbi.

Texten på insidan av lådan, som jag inte kan tyda.

9 Responses to Fredagspyssel och hallbyråhistoria

  1. kyrkis skriver:

    Jag ser inte heller vad det står. Men det finns ju folk som är jätteduktiga på gamla stilar. Efterlys nån på Blocket!

    • Ninja Ister skriver:

      Jag behöver inte veta heller. Det räcker med att det står något där. Dessutom skulle jag kunna fråga mina fastrar, någon av dem har ju de facto skrivit texten.

  2. Mer spänning än så behöver jag inte just nu. Gilla.

  3. granntanten skriver:

    Det är fantastiskt hur långt man kommer med lite våld och gaffatejp – jag har aldrig klarat mina inredningsaktiviteter utan de två sakerna.

  4. Jag skriver:

    Kaiken säå uudeksi teet.
    Kun tulet luokseni rakkainpain suudelman annat ja kaiken paremmaksi teet!! On myöhä ……….. kädessä……..rakasta on …. rakastan… on myöhäinen.
    — nu älskar jag dig så mycket att du inte kan förstå.
    Varför kommer du inte till Haapala? Jag vill besöka dig och vara mycket med dig.

    • Ninja Ister skriver:

      Tack! Jag orkade inte börja tyda bokstäverna, jag misstänker att det är skrivet under viss påverkan av alkohol, jag vill minnas att de båda har en hyfsad handstil i normala fall.
      Tack för att du orkade!

  5. Jag skriver:

    Den nedre delen var alltså den tyska texten.

Kommentera

