Släntra in senare

Beslutade mig för att ta en träningsfri dag idag. Skulle egentligen sprungit idag, men sparar det till i morgon då jag ska testa hur det är att springa på asfalt med Fivefingers. Det känns ju riktigt bra när jag springer med dom på löpband, jag får inte alls lika ont i knät som när jag springer i spåret. Det kanske funkar bra att springa på asfalt också, vem vet? Det är värt att prova i alla fall.

I morgon får jag sällskap på jobbet igen. Jag var ju helt ensam hela förra veckan, sen har Flinka Frida varit hos oss på måndagen och kommer alltså i morgon också. Sen blir det en ensam vecka igen innan det är dags för mig att ta semester. Det är lite stökigt att vara ensam sjukgymnast, vi har ju aldrig några semestervikarier så när vi får gå ”kort” när någon är på semester. Det är ju inte riktigt normal verksamhet, det är mest akuta ärenden jag hinner med, inga behandlings- eller träningsserier får plats. Eftersom läkarna också går ”kort” så blir det en hel del patienter som kommer till mig direkt, utan att passera läkare före. I och för sig helt rätt, det ska vara rätt nivå på vården – varför ska en ryggsmärta till läkare först för att läkaren bara ska konstatera att patienten ska till sjukgymnast?  Ofta vill ju läkarna också ha vår bedömning före sjukskrivning (för besvär från rörelseapparaten) och då är det ju smart att vara till sjukgymnast först, man kanske slipper ett läkarbesök på det viset – billigare för alla parter – och läkarna får tid för andra besök. Win-win för alla parter.

Det allra bästa är dock att Flinka Frida börjar tidigt, jag kan flexa in lite senare i morgon – jag släntrar nog in vid halvnio-tiden i morgon. Ljuvligt!

Kommentera

