Ändra andras ögon

Läser hos Islandsmamman om hennes viktnedgång och diverse mått – hon har ju gjort en fantastisk viktresa och är nu helt inom normalgränserna. Islandsmamman äter LCHF och motionerar regelbundet, men det är ffa kosten som har gett henne viktminskningen. Hennes värden ligger helt inom det normala nuförtiden och hon är ju även fysiskt aktiv så hon lever sunt!

Själv tragglar jag vidare på mitt BMI på 28 – vilket innebär att jag är överviktig och har därmed förhöjd risk för hjärt- kärlsjukdomar. (Ska vara 25)
Jag har en midje/höftkvot på 0.88 vilket innebär att risken för hjärt- kärlsjukdomar är förhöjd. (Ska vara under 0.8)
Min midja mäter 0,89 m vilket innebär förhöjd risk för hjärt- kärlsjukdomar. (Ska vara under 0.88)
Min far fick sin första hjärtinfarkt när han var 50 år – jag har riskfaktor ärftlighet för hjärt- kärlsjukdom.
Min mor har haft högt blodtryck sedan 36-årsålder – det är också ärftlighetfaktor för hjärt- kärlsjukdom.

Alltså lever jag jättefarligt, sett till alla riskfaktorer. Men.

Jag cyklar dit jag ska – i snitt blir det 7 km om dagen, mer på helgerna då jag far runt lite överallt.
Jag tränar 5-6 dagar av veckans 7 – med träning menar jag att jag gör någon fysisk aktivitet som höjer pulsen under minst 30 minuter, oftast längre, men också en del styrketräning.
Jag orkar jogga 10 km.
Jag har O2-upptag på 2,9l/minut vilket innebär ett testvärde på 42 – ligger mycket bra till i min åldersgrupp.

Ur Blair et al studie;

Higher levels of physical fitness appear to delay all-cause mortality primarily due to lowered rates of cardiovascular disease and cancer.

Det sägs att det var Blair som myntade uttrycket Fat&Fit – hans studie som publicerades i JAMA 1989, och flera studier efter den studien, visade att hög cardiovascular fitness-level (hjärt-kärlkondition) neutraliserar de flesta riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar såsom övervikt, högt blodtryck, ärftlighet och till och med rökning. Hjärt- kärlkondition mäts i maximal syreupptagningsförmåga, dvs med konditionstest och man får ett mått på hur mycket syre man kan ta upp per kg kroppsvikt – det sk testvärdet.

Jag känner mig inte ett dugg orolig för min hälsa.

Däremot har jag skönhetsövervikt, men skönheten ligger ju i betraktarens öga, så jag försöker ändra på mitt öga. Men framför allt måste jag se till att ändra andras ögon. Det blir en utmaning som heter duga!

4 Responses to Ändra andras ögon

  1. v-slip skriver:

    Jag blir på så bra humör varje gång jag läser ett inlägg av dig, så och denna gång. Ha en trevlig sommar 😉

  2. Islandsmamman skriver:

    Men.
    Folk glömmer gärna det där Men. 🙂
    Siffrorna är ju bara fingervisningar. Inte dödsdomar eller ”get out of jail free”kort. De är enkla – och därför tämligen endimensionella.
    Fram för en flerdimensionell syn på hälsa!

Kommentera

