Ljuvlig löpning

Snörde på mig mina Fivefingers och gav mig ut på min första asfaltsrunda med dom. Tidigare har jag ju huvudsakligen sprungit på stigar, löpspår och så löpband förstås, men nu ville jag testa asfalt.

Vilken fröjd det var att tassa fram på asfalt! Det hördes ju knappt att jag sprang, inget klampande utan bara lite schwupp, schwupp bara. Känslan av att springa nästan barfota är helt underbar! Skrämde skiten ur några stycken som jag sprang förbi, nästan ljudlös som jag var! Knät ilade till lite i nedförsluten, och där trottoaren lutade mycket, men annars kändes det bara bra. I och för sig sprang jag rätt långsamt, men ändå. Jag njöt verkligen av att få springa utan att det gjorde ont i knät och aktade mig för att springa för fort eller för länge, jag ville helst fortsätta en stund till men behärskade mig. Ett tag, när jag sprang i Agnes von Krusenstiernas allé kändes det helt magiskt, det var nästan en religiös upplevelse att springa där under träden, alldeles ensam.

Alltför snabbt var jag hemma, det blev dryga 7 km,  jag hade spring kvar i benen men vill inte förstöra hela vårens och försommarens uppbyggnadsträning med att springa för långt och överanstränga knät. Det är ju så mördande tråkigt att hålla konditionen med den där förb..e roddmaskinen. Nu gäller det att hålla sig i skinnet och öka långsamt.

Här en höstbild på Agnes von krusenstiernas allé – den är 400 meter lång och har två smalare ”banor” på var sin sida, så det blir 1200 meter att springa upp och ner.

 

One Response to Ljuvlig löpning

  1. hmm77 skriver:

    Vilken vacker allé, där skulle jag vilja springa!

Kommentera

