Bilkörning och värme

Det här med att köra bil i USA är inte så svårt. Alla skyltar är begripliga då de skriver rakt ut vad de menar. Inga runda skyltar med streck i mitten för att visa att man inte får köra ditåt – det står bara ”wrong way”. När högerfilen är till för att bara svänga till höger, då finns det en pil målad på gatan och en skylt upplyser att ”Right line must turn right”. Och ibland står det att man inte får svänga höger när det är rött, annars är det tillåtet att svänga höger trots rödlyse, dock måste man då lämna företräde åt alla andra. Vid fyrvägskorsning med stoppskylt för alla – då kör den först som kom in i korsningen först – eller den som har störst bil. Dessutom sägs här i Phoenix att man alltid bör lämna företräde till bilar med nervevade rutor då de saknar AC i bilen.

Parkeringarna är gratis överallt och det är gott om plats för bilen, man behöver inte tränga sig in i minimala luckor där man riskerar att slå i dörren i bilden brevid. Parkeringsplatserna är stora, det finns alltid lediga platser. Här i Phoenix parkerar man inte så nära som möjligt, här parkerar man gärna långt bort om det finns en palm eller en buske som kan ge skugga. Även en stor bil kan ge lite skugga så man slipper en stekhet bil när man kommer tillbaka. En ruta ska också alltid lämnas lite, lite öppen så att inte instrumentbrädan spricker av hettan – och det första man gör när man kliver in i bilen är att sätta igång AC-n, sedan fixar man med bälten, säten och släpper in eventuella passagerare. I de flesta bilar låses bildörrarna automatiskt efter någon minut om man skulle glömma det – för att ingen ska kunna slita upp dörren och råna en vid stopp.

Det är ju rätt varmt här nu, kring 40°C och man vistas inte utomhus mer än nödvändigt, förutom i poolen då. Alla butiker och de flesta bostäder har AC, det är skönt att sitta inne – och framför allt går det utmärkt att sova trots att det är kring 30-35°C ute på natten. Som svensk turist är jag ju så lättklädd som möjligt, men jag bär alltid min sidenkofta med mig för det har hänt att jag har frusit inne i butikerna, speciellt när vi var i den finare delen av Phoenix, Scottsdale, där var det nog inte mer än 18°C inomhus. Ingen sitter på uteserveringarna och äter, man sitter inomhus. Möjligen kan man sitta ute i skuggan på förmiddagen, men helst inte.

De som jobbar utomhus har på sig heltäckande kläder och huvudbonad och är nästan till hundra procent mexikanare. Ibland ser man skyltviftare i korsningarna, det är alltså någon som står med en stor reklamskylt och rör på den,  för att man ska uppmärksamma reklamen. Dottern berättade att de är relativt högt betalda då det är så varmt att stå där, det är få som orkar det. Man ser inte så många som promenerar heller, trottoarerna är obefintliga och de få cykelvägarna som finns är helt tomma dagtid – det är för hett ute.

För en semesterfirare är det perfekt väder. Och jag njuter så mycket jag hinner, mestadels liggandes i poolen på min madrass.

4 Responses to Bilkörning och värme

  1. Hon i 22 an skriver:

    känns som om jag ska sluta gnälla över kvava 20 grader här hemma, där skulle jag gilla att köra bil… tydligt pekat med hela näven typ ..njut njut njut

  2. Ken skriver:

    Undrar var luftmadrasserna tog vägen? De där man pumpar och pumpar i evighet och sen blir de så hårda att man inte kan sova på dem. Hmm.. ett mysterium. Men de flyter bra.

    Det är bra Ister, njut av livet.

    • Ninja Ister skriver:

      Det finns väl kvar, sånna som man pumpar upp? Fast madrassen jag ligger på i poolen är med bara uppblåsbar kudde och kanter, så att man ligger i vattnet med halva kroppen. Svalt och skönt.

      Och ja, jag njuter. Jag har en underbar semester, framför allt därför att jag får umgås med Dottern och skämma bort henne lite.

Kommentera

