Nästan framme

Sitter på tåget från Arlanda och hem till Gävle, jag hann med det tidigare tåget eftersom SAS naturligtvis höll tiden. Vi kom faktiskt fram 20 minuter före ETA.

Det senaste dygnet har varit en lång resa, det känns som evigheter sedan jag var i Phoenix. Vi startade resan natten mot tisdag, lokal tid. Jag hade framfört önskemål om att vi skulle komma iväg i god tid ifall något strulade på vägen till flygplatsen och biluthyrningsfirman.  Allt kan hända – punktering, trafikolyckor,  sandstorm eller en orkan, man vet aldrig och jag ville inte missa planet hem. Jag är lite stirrig när det gäller att komma i tid, jag är oftast ute i god tid, är en riktig tidspessimist – förutom vardagsmorgnar då varje minut i sängen är viktig.

Och vi kom iväg i god tid. Mycket god tid, vi lämnade Huset 2.20 på natten – och självklart flöt allting mycket väl hela vägen, det var lätt att hitta, lätt att förstå hur man lämnade tillbaka bilen och vart man skulle gå för att vänta på bussen till flygplatsen. Ingen stod dock där vid den tiden, det  var långt före första flyget. Efter sisådär 10 minuter kom busschauffören som egentligen skulle köra till en annan terminal och körde oss till rätt terminal, han tyckte synd om oss som stod där i värmen.

Lillebrors väska vägde för mycket så vi fick göra lite omorganiseringar i väskorna, några plagg till i min väska, lite i handbagaget och han klarade sig från avgiften på $200. Det var lite saftigt för 2,5 kg övervikt, så det var värt att stuva om. Visserligen fick jag lov att sätta mig på min resväska för att  kunna stänga den, men det är smällar man tar för sin Lillebror som har stått ut med mig i över två veckor.

Jag sov hela vägen från Phoenix till Chicago, jag hade ju inte sovit någonting under natten, försökte vända på dygnet redan från början. Det medförde naturligtvis att jag var pigg som en lärka när jag väl vaknade till i Chicago.

Chicago O’Hare var som vanligt – gå, gå, gå, åka tåg genom evighetslånga köer till säkerhetskontrollen och till synes oändligt kaos som tjänstemännen dock behärskade till fullo. Lillebrors handbagage gicks igenom ordentligt, han hade en stor kryddburk med sig som de var lite misstänksamma mot, men det gick bra – det var ju bara örtsalt.

Resan till Stockholm tog lite dryga sju timmar, jag hade tänkt att sova så mycket som möjligt, men av någon anledning kunde jag inte det. Vanligtvis sover jag hur lätt som helst på resa, men idag var jag vaken mest hela tiden. Somnade dock till riktigt djupt dryga timmen mot slutet så jag känner mig förvånansvärt pigg. Fast det kommer väl efter, som Arboga öl.

Gjorde en god gärning på flyget också – i sätesraden brevid oss var en kvinna utan läslampa, den var trasig. Hon ville så gärna läsa på sin läsplatta men det gick ju inte så bra i mörkret. Hennes man fick byta plats med henne vilket innebar att han med sina säkert närmare 190 cm satt som en fällkniv mitt i raden. Då är det bra att han en välförsedd Ninja med sig –  jag har allt i min väska, från plåster till elektronik och naturligtvis hade jag en liten lampa som passar för att klämmas fast på läsplatta/bok när inte belysning finns. Jag erbjöd henne naturligtvis att låna lampan och hon tog tacksamt emot den.

SAS var, som vanligt, i tid, till och med 20 minuter före tidtabellen vilket gjorde att jag hann med 08.42-tåget till Gävle. Det har alltså flutit på bra hela resan, inga som helst förseningar eller strul som inte gick att lösa. Fast man kanske inte ska ropa hej förrän man har skjutit björnen, typ, jag åker ju SJ just nu.

4 Responses to Nästan framme

  1. granntanten skriver:

    Välkommen hem Ninja!

  2. Ken skriver:

    Välkommen hem till den svenska sommaren!

Kommentera

