Läs Gardells bok!

I natt har jag läst Jonas Gardells bok Torka aldrig tårar utan handskar, del 1. Jag kunde bara inte släppa den, jag måste vidare hela tiden, till tonerna av Queen och Freddie Mercury som jag återfann igår. Freddie Mercury som dog i sviterna av AIDS i november 1991, bara ett dygn efter att han hade officiellt bekräftat att han hade AIDS – det var ju fortfarande så skamfyllt.

Gardells bok är en berättelse om bögars liv i Stockholm i början av 80-talet. Då, som nu, reste unga män till huvudstaden för att få vara sig själva, bort från inskränkhetens småstäder. Bort från de som ansåg homosexualitet vara en sjukdom, en styggelse, något man skulle äcklas åt. Dessa unga män reste till Stockholm och levde ut sin sexualitet, i likasinnades närvaro. Unga män var hett eftertraktade. Snabba avsugningar, i bilar, i buskar, pissoarer. Mystiska klubbar. Äldre som tog hand om nykomlingar, äldre som utnyttjade nykomlingar – alla de sorter fanns. Och den mystiska sjukdomen som kom, men som inte riktigt fanns ännu …

Gardell beskriver dessa mäns vanlighet i all den utanförskap de befinner sig i. Han beskriver dom kärleksfullt, från barndomens utanförskap till homosexualitetens gemenskap går deras väg. Gardell skiftar mellan nu och då, mellan nu och sedan och han gör det i precis rätt ögonblick – han har känsla för tajming! Jag kunde inte släppa den när jag väl hade börjat och jag ser fram emot de två kommande.

Mig berör boken även på ett personligt plan, jag har nära som jag redan på 70-talet lärde känna som homosexuella. Det var hysch, hysch då, mycket mer än vad det är idag. Homosexualitet var faktiskt klassad som sjukdom ända till 1979 i Sverige – jag minns debatterna och jag förundrades då också. Hur mina vänners kärlek kunde vara en sjukdom, det var obegripligt. Och när jag läser Gardells beskrivning om hur det kunde gå till i Stockholm på den tiden önskar jag att åtminstone någon av de som jag kände hamnade rätt, att de inte bara blev utnyttjade. För visst har jag hört dom berätta om Bögringen, de olika klubbarna, drogerna och det vilda livet i parkerna. Hur de skaffade pengar, sprit och cigaretter. Fast jag ville nog inte höra allt, orkade inte ta in det. Men Gardell berättar om det. Han berättar kärleksfullt om det, utan att förhärliga, utan att fördöma.

Gardell har skrivit en jävligt bra bok. Läs den! Den finns även nedladdningsbar som e-book och som ljudbok.

7 Responses to Läs Gardells bok!

  1. Ken skriver:

    Anders, kusinen, dog av AIDS för några år sedan. Släkten visste inget, nej.. de ville inte veta. Inte tro. Bara jag och hans yngre systrar kände till det. Hans närmaste var förnekare och utåt en väldig präktig och duktig ”normal” familj.

    Jag vet inte hur det är nu, antagligen som det var då, samma likadant. A var ner och vi gjorde stan tillsammans ibland. Har inte träffat övriga på 14 år.

    • Ninja Ister skriver:

      Idag är ju inte AIDS lika skamligt… och de HIV-smittade i Sverige – och andra rika länder – beräknas nå samma livslängd som icke-smittade, bromsmedicinerna är bra.

  2. Islandsmamman skriver:

    Jag har vuxit upp med en nära släkting som alltid varit öppet gay. För mig var det naturligt och jag kunde inte förstå som liten flicka på 70-talet varför hon inte fick gifta sig med sin flickvän. De älskade ju varann och bodde ihop sen många år? Kärlek är kärlek. Simple as that.

  3. Anna skriver:

    Ska läsa den. F ö satt jag för ett par veckor sedan på en restaurang några bord från Gardells bror, han som blev muslim. Och jag var helt fixerad vid att se om han drack alkohol eller inte och försökte lista ut hur jag skulle kunna kolla detta utan att det syntes. Till slut gick han och då såg jag att han inte druckit nånting men hans kompis drack öl och whisky.

  4. Anna skriver:

    Spelar roll för vad? Hur menar du?
    Det jag menar är att jag tycker att det skulle det vara lntressant att få sitta med vid deras släktmiddagar där den ene är katolik, den andre frireligiös och den tredje muslim och där alla är män och där de första två är gifta! Jag skulle gärna vilja vara med där, om det är så att de diskuterar sina olika religionsinriktningar och vad de står för där.
    Han bror, Mattias Gardell, var lärare och föreläsare när jag läste en kurs i religionshistoria vid Stockholms universitet (en kurs som jag inte fullföljd) innan han konverterade till islam. Det är intressant. Han har sedan gjort sig känd på många sätt, bl a genom sin medverkan i ”Ship to Gaza” där han var med på båten.

Kommentera

