Tonåring igen!

Låg och läste till strax efter fyra inatt, vilket medförde att jag sov till lunch. Lite läskigt var det allt att vakna och inse att klockan var över 12, men så tänkte jag att det är ju som att vara tonåring igen och blev genast gladare – det är inte var dag jag känner mig som en tonåring!

Tog en tur till Fjärran Höjderbadet, lyssnade på Soran Ismaels sommarprogram (från den 1 augusti) och simmade några längder i poolen. Solen sken så jag kunde bättra på den så slitsamt skaffade solbrännan, vågade mig på att vara i solen utan solskydd till och med. Jag är en sån där ljushylt människa som bränner mig lätt och har svårt att få färg, men med lite tålamod brukar huden skifta till ljust, ljust brunt från det vanliga blåvita. Fast inte i själen – där har jag det blåvita kvar – jag är ju finne. Soran Ismael talade mycket om svenskhet i sitt sommarprogram och han formulerade det som jag ibland har tänkt på; jag är helfinne men jag är också helsvensk. Inte halvsvensk och halvfinne, jag är hel som båda, jag är dubbel! Det ni!

Soran Ismael jämförde uttrycken i Sverige och Amerika; första generationens invandrare, andra generationens invandrare, Italian-American, African-American, Irish-American. I Amerika är man amerikan rätt och slätt, kanske med ett prefix för att visa var man har sina rötter. I Sverige är man invandrare, första eller andra generationen, nysvensk möjligtvis, men svensk är man inte om man är född i ett annat land, speciellt inte om man kommer från ett land där de inte är blonda och blåögda.

På eftermiddagen fortsatte jag min jakt efter den perfekta påfyllbara tvålflaskan i miniformat, för att has i träningsväskenecessären. Jag har letat länge, det enda jag har hittat har varit sådana genomskinliga som man ska ha i handbagaget på flyget, men de är inte så bra, de spricker lätt när man tappar dom i golvet, vilket jag ofta gör och så har man necessären full av kladd. Till slut, efter att ha varit i ett tiotal butiker hittade jag den på apoteket. Visserligen var den fylld med någon slags intimtvål, men den var rätt storlek och lite tjockare plast och det går att hälla ut tvålen om jag skulle vilja. Priset – 18 kr – var helt överkomligt och tål att jämföras med de genomskinliga, tomma och sköra för 20 kr.

Kvällen har tillbringats med bankaffärer – det gäller att återkalla och ändra alla autogiromedgivanden, elektroniska fakturor ska styras om och lånen ska lånas om. Himla massa knappande, men jag tror jag börjar bli klar. Det hade kanske varit enklare att låta ICA-banken sköta allt detta, men jag gillar att ha kontroll – och så vet jag att allt blir gjort. Om det blir rätt alla gånger vet jag ju inte, men då behöver jag åtminstone inte reta mig på någon idiot på kundtjänsten – mina egna misstag är mycket lättare att förlåta!

Kommentera

