En bra dag idag

Började dagen med att vara instruktör för nybörjarbarn på karaten. De är ju för söta, de små – och jag är imponerad av att de kan fokusera så länge! Och vilken självsäkerhet de har, de små – de tvivlar inte en sekund på att de kommer att bli riktiga karatekas så småningom. Det gulligaste idag var den minsta (~6 år) av alla idag, vi skulle alla sträcka fram vänster arm och då säger han glatt – Jag kan inte höger och vänster, ännu. Inte fokus på att han inte kunde. Bara en självklar tilltro till att det är bara en tidsfråga! Det kommer att bli många roliga lördagar med dessa ungar, det är jag övertygad om!

På eftermiddagen sparade jag pengar; var in på Naturkompaniet och tittade på en regnkappa, lite längre modell att ha när jag har klänning eller tunika så att jag slipper släpa på ett paraply. Jag har ett jättebra regnställ av den mer sportiga typen – byxa o jacka – som fungerar utmärkt till och från jobbet på cykel och är lätt att ha med sig. Men jag har alltså saknat en längre modell. Inne på Naturkompaniet hade de den modellen jag hade tänkt mig, visserligen var den ljusblå, men för övrigt precis vad jag sökte. Jag provade och den kändes helt okej. På prislappen stod det 2998 kr. Där jag stod framför spegeln med en regnkappa för 3000 kr kände jag att jag nog kunde hoppa över köpet, det kändes lite för mycket pengar för en ljusblå regnkappa. De hade några korta Gore-Tex jackor också för halva priset, men jag behöver ju ingen sådan så jag gick vidare till Intersport.

Där hade de svarta regnkappor av märket Didrikson, precis samma märke som jag har på mitt andra regnställ, som jag ju är mycket nöjd med trots att den har hängt med i 8 år. Jag har äntligen förstått att jag har gått ner i vikt och provade en i storlek -42-,  men den kändes alldeles för stor! Jag gick ner en storlek och den satt perfekt. Det kändes lite konstigt med en så liten storlek, jag hade svårt att begripa det, så smått har jag nog inte haft sedan 20-årsåldern och  jag har ju varit uppe i 46-48 för inte alltför länge sedan. Jag tog på mig en tjock fleecejacka under och provade båda storlekarna en gång till – och den mindre satt bättre! Det kändes lite mysko, så jag var tvungen att fråga en av expediterna för säkerhets skull och hon tyckte också att den mindre satt bättre. Tog en titt på prislappen – bara halva priset jämfört med den ljusblå på Naturkompaniet – så jag slog till. Jag sparade alltså 1500 spänn på ett enda köp! Det kallar jag för fynd.

Resten av eftermiddagen tillbringades hos Väninnan och hennes man Påskharen eller Programledaren, som han kallar sig själv. Vi hade en mycket trevlig eftermiddag, med otvunget prat om allt och ingenting, precis så där härligt som det kan bli när man har gott om tid och man känner varandra väl. Till middag bjöd hon på lammfrossa. Det innebar att hon hade tömt frys och kyl på lammkött; lammkotletter, -skav och -korv och serverade detta med kajp (gotländsk vildlök), blomkål, champinjoner, lök och någon paprikaröra med vitlök, fantastiskt gott! Till efterrätt serverade hon färska blåbär med vispgrädde, perfekt avslut på middagen!

Det har varit en bra lördag, både kropp och själ har fått sitt.

Kommentera

