Det svåraste återstår

Haft en riktig husmorsdag idag, pysslat så det står härliga till! Balkongen är höststädad, det vill säga alla växter är nedtagna och krukorna rengjorda inför nästa år. Det blev en mager skörd; fyra ynka tomater och en rutten grön paprika. Bar sommarsaker till vinds- och källarförrådet, tog ner lite höst- och vinterkläder och hängde upp. Känner mig ordentlig och ordningsam när jag gör sådana saker.

Tillagade lite mat för idag och det blev en matlåda också. Pannbiff med vitkål och lingon, det blev godare än jag hade tänkt. Det är kul att överraska sig själv med att göra god mat, det är inte varje dag det blir som jag tänkt, ibland smakar mina egenkomponerade middagar rent ut av illa, men jag brukar hålla god min och äta ändå. När jag ändå höll på i köket passade jag på att baka LCHF-bröd –  jag har ju en massa goda pålägg i kylen som jag kan ha … ostar, skinka, salami med mera. Oftast blir det mer pålägg än bröd, jag kallar brödet för påläggsunderlag, det är mer rättvisande.

Sen kom finalen – jag bestämde mig för att göra lingontryfflar! Koka upp grädde, blanda i choklad, lingon och lite smör och ner i små formar (grundecept här!). Naturligtvis skar sig grädd-chokladröran idag, men det gamla husmorsknepet med att hälla i iskallt vatten och vispa så det stänker räddade röran. Det blev dryga tjugotalet små tryfflar.

Nu återstår det svåraste med tryfflarna – att vänta tills de stelnat.

2 Responses to Det svåraste återstår

  1. gold price skriver:

    öhhh du har ju redan skrivit in din mat för idag i # 50 men du äter ju på tok för lite! Det där är ju ren svältkost om du inte äter en väldigt rejäl kvällsmat, lägg in det du äter en dag på minmat.nu och kolla vad du kommer upp i för energi, det kan inte bli mycket!

  2. Vilda Lugnet skriver:

    Helt OT kikar jag in och söker din kunskap… om du har lust att se om du möjligen har något att tillföra för att räta ut mina frågetecken? Minns du att du kommenterat hos mig gällande mr av ländrygg? Det är det det handlar om. http://5soner1man.wordpress.com/2012/07/26/magnetrontgen-pa-schemat/

Kommentera

