The Kladdkaka

Bara en dag kvar av arbetsveckan – den har gått väldigt fort. Jag har haft fullt upp på kvällarna trots att jag inte tränat alls denna vecka. Jag har varit täppt i näsan och haft lite ont i halsen, inte känt mig speciellt sjuk, men tillräckligt för att inte vilja utsätta mig för träning. Däremot har jag cyklat åtskilliga kilometer de här dagarna, i lagom takt och med cykelkorgen full av saker.

Igår kväll tog jag itu med en massa papper som har legat och väntat på sortering, rensade bort gammalt och organiserade det nya. Hela kvällen gick åt, men nu vet jag var jag har allting igen. Hittills har det varit att jag har vetat på ett ungefär i vilken hög jag har haft mina viktiga papper och varje gång har jag fått leta igenom alla högar. Nu är allt på plats och jag kommer att hitta allting i de märkta pärmarna och mapparna. För naturligtvis märkte jag allt med fina etiketter, skrivna med min etikettskrivare – ett måste i ett hem.

Som belöning för allt organiserande bakade jag en kladdkaka LCHF åt mig. Fick tips om ett recept på kladdkaka av Linda, hon hade hittat den hos Anna – en bloggare som skriver mycket om träning och mat på Aftonbladet. Jag kunde naturligtvis inte vänta till dagen efter med att smaka den utan åt en stor bit redan igår, den var god lite ljummen också. Men idag är det verkligen en höjdare, den är The Kladdkaka. Jag kommer aldrig mer att göra någon annan kladdkaka, denna är en hit! Extremt mycket chokladsmak, lite seg i kanterna och mjuk och krämig i mitten. Funkar säkert att tillaga med vanligt socker också, jag använder dock Stevia strö, på det viset håller jag kolhydratnivån nere. Nästa gång ska jag testa med 90% choklad, får se om den tål det.

Receptet följer här
  • 4 ägg (mina ägg var så små så jag tog 5)
  • 1  dl Stevia strö
  • 150 gram smör
  • 200 mörk choklad av hög kvalité (jag använde Lindts 85%)
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 krm vaniljpulver
Så här gör du
  1. Vispa ägg och Stevia pösigt.
  2. Smält smöret och lägg i chokladen så den också får smälta, jag mikrade chokladen först, det finns ju risk annars att det skär sig om det är stor temperaturskillnad.
  3. Blanda alla ingredienser i ägg/socker smeten.
  4. Häll i en klädd form med löstagbar kant.
  5. Grädda 8-10 min på ca 200-225°.
  6. Låt svalna.

The Kladdkaka

6 Responses to The Kladdkaka

  1. Libra skriver:

    Den kladdkakan MÅSTE provas!
    Tack för att du la ut receptet! =)

  2. Lottchenn skriver:

    Den där ska jag baka och äta i ett stycke.

  3. Linda Mpili skriver:

    Min blev inte så kladdig, min blev mer tryffelaktig. God dock. Ska göra om och satsa på mera kladd!

Kommentera

