Rekorderligt fruntimmer

Pysslat med hemmet idag – bokade tvättstugan och körde några maskiner därnere istället för att tvätta uppe i lägenheten. Visserligen ingår elen i månadsavgiften så jag skulle kunna tvätta inne, men jag hade några täcken att tvätta, de tar lite mer plats. Jag bytte till duntäckena i veckan, det är tillräckligt svalt på nätterna nu för att man sova med dem, i alla fall om jag har fönstret öppet. Naturligtvis är det svinkallt på morgonen när jag vaknar och det är ett elände att komma upp – fast det är nog ett elände att komma upp varje morgon, oavsett temperaturen i rummet. Tvättade täckena och några lakan, fick allting torrt och nu är täckena snyggt instuvade i överskåpet där det finns några kvistar lavendel för doftens skull. Lakanen väntar på manglingen – vilket jag tänkte göra i morgon – sedan ska de staplas i linneskåpet som jag organiserade om häromdagen.

När jag ändå höll på att tvätta så passade jag på att rensa i garderoberna – det blev två kassar med kläder till bistånd och nu finns det åter plats i skåpen. Bar upp sommarjackor och – skor efter att ha vädrat kläderna och putsat skorna – och tog ner vinterkläderna. Vinterkängorna kom ner häromdagen då jag putsade och impregnerade allt. Det gäller att vårda sina kläder och skor … och göra sig av med det som man inte använder så att det finns plats för nytt.

Allt detta grejande med kläder som dammade resulterade i att jag fick ta fram dammsugaren. När jag ändå hade ångan uppe passade jag på att dammsuga soffan noggrant och tog och dammsög den stora mattan i vardagsrummet med det lilla munstycket avsett för möbler. Jag fick krypa på golvet och det tog lite tid – men nu är katthåren borta! Insåg när jag höll på med mattan att jag nog måste vända på den 180° för att den ska slitas jämnt, men det blir nog först till jul. Mattan är ju stooor – 3x4m- så det kräver att jag baxar ut lite grejer först.

Jag känner mig som en god husmor när jag pysslar med sådana här vardagligheter. Jag tycker inte alls att det är tråkigt att städa, jag tycker faktiskt att det är riktigt … tillfredsställande. Jag mår bra av att sköta om och vårda mina saker. Jag mår bra av och trivs med att vårda mitt hem, mitt hem som jag älskar att bo i.  Så jag är god husmor, det är precis vad jag är idag. Eller som gamlingarna på Brynäs säger enligt Väninnan; ett rekorderligt fruntimmer.

Jag gillar att vara ett rekorderligt fruntimmer.

Kommentera

