Bodde här för 40 år sedan

Landat hos Den Yngsta Fastern, fått fika och en renbäddad säng. Kvällen har gått åt att prata, prata och prata. Det är lite besvärligt att få igång finskan, jag förstår allting men har lite svårigheter att hitta orden när jag själv ska prata. Det blir väldigt hackigt och jag får tänka och leta rätt ord gång på gång. Ibland får jag säga det svenska eller engelska ordet istället, för jag kommer bara inte på orden! De enda gångerna jag talar finska är ju med mina föräldrar och de tycker att det är helt okej när jag blandar in svenska ord … nu måste jag ju säga alla ord på finska – och det är lite svårt att direkt komma på vad allting heter. Svärfar, ledningsgrupp och konditionstest var några av orden jag fick problem med. Uttalet och grammatiken däremot har jag inga svårigheter alls med – finskan är ju mitt modersmål, trots allt.

Det var ett litet plan jag flög hit med, bara tre säten i bredd – två på ena sidan och ett på andra. En timmes flygresa totalt – och det var ju hur smidigt som helst att checka in via SMS och bara ha handbagage med sig – inget köande någonstans. Och på flygplatsen i Kronoby väntade hyrbilen på mig, bara att skriva på och susa iväg. Eftersom jag inte vill surfa med mobilen i Finland hade jag förberett mig med att leta fram karta i mobilen, tagit skärmdump och sparat kart-bilderna, det var bara att ta fram bilderna när jag kom till Karleby/Kokkola, staden som jag bor i nu.

I morgon ska jag ta en promenad i staden, får se om jag känner igen mig. Det är trots allt över 40 år sedan jag bodde här.

Kommentera

