En liten semestertripp

Sitter på Arlanda och käkar svindyr räksallad, men det var i prinicp det enda de hade som passade mig. Inte för att det gör något om jag hoppar över några måltider, numera spelar det ju ingen roll – kroppen är van vid att använda sig av fettlagren och jag har lager för ett par månader, minst. Det är skönt att veta att jag inte blir den första som dukar under när nästa svältkatastrof i Sverige inträffar.

Jag hade lite bekymmer med min packning, jag stuvade om allt en gång till i morse och bytte handväska – då fick jag med mig lite mer kläder. Allt – kläder för tre dagar inkl begravningskläder, dator, läsplatta och dusch-saker ryms i nya väskan, vikten blev 7,9 kg så jag har faktiskt 100 g tillgodo!

På vägen till stationen slank jag in i en väskaffär där jag hittade en väska som hade varit perfekt just nu för denna resa, men jag lät bli. Jag har en liten virkad axelremsväska nu,  inte större än att plånbok, mobil, läsplatta och snusdosa får plats och den räknas inte alls in i bagaget, det är en del av klädseln. Köpte den i USA för två år sedan, jag gav hela 2 dollar för den, vill jag minnas. Så egentligen behöver jag ingen ny väska, jag köpte alltså inte den jättefina väskan för 499 kr så jag ligger plus redan innan resan riktigt har börjat. Ett par icke-köp till och jag har fått resan gratis.

Resan blev inte alls så dyr som jag trodde, priset för tåg-flyg-hyrbil understiger priset för tur och retur med färja till Finland, dessutom går det mycket snabbare och jag kommer i princip på plats med flyget. Hade jag tagit båten hade jag fått köra 45-50 mil, antingen i Sverige eller i Finland, beroende på om jag hade åkt från Umeå eller Stockholm. Men det är klart, några tusenlappar blev det i alla fall som kom som oplanerade utgifter.

Å andra sidan kan jag se det som en oplanerad liten semestertripp med en sista hälsning till Svärfar inklusive lite släktträff som bonus.

Kommentera

