En fin tillställning

Idag begravdes Svärfar, det var en traditionell och vacker begravning och alla var där; barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Även Karleby Krigsveteraner kom med en krans, det var högtidligt. Prästen berättade en trevlig detalj – att Svärfar hade varit med om att gräva ut grunden för församlingshemmet, just där vi var. De hade grävt för hand, någon gång på 50-talet. Det var lite häftigt, det.

Naturligtvis väckte begravningen en massa minnen hos mig och jag kände hur all sorg vällde upp igen. Men det är ju okej att gråta på en begravning, det var ingen som tittade snett på mig. Och när Svärfars Brud, som barnen kallade henne, talade på minnesstunden, då höll mitt hjärta på att brista. Hon talade så vackert om honom, om hans långa äktenskap tidigare, om makan som dog och så sa hon med ett leende mitt i sorgen; – Men det fanns 14 år kvar till mig också!

Det var en fin tillställning.

2 Responses to En fin tillställning

  1. Islandsmamman skriver:

    Men så fint, det där gillade jag verkligen ”Men det fanns 14 år kvar till mig också!”

Kommentera

