Djur i silke

Det var jobbigt att kliva upp i morse, jag ville så gärna sova ut, men barnträningen börjar ju klockan 10 så det var bara att kliva upp. Det var så tufft att när Väninnan ringde och ville träffas för en bit mat så tackade jag ner med motiveringen att jag måste hem och sova och plugga efter träningen. Jag kom dock till sans efter att ha fått i mig lite kaffe och ringde henne och berättade att jag ångrade mig och visst ville träffas. Så vi umgicks en liten stund och gick till var sin studiekammare sedan – hon pluggar också. Det var lite svårt att dra sig därifrån, vi försökte dra ut på maten så länge som möjligt, men till slut skärpte vi oss. När jag kom hem satte jag igång. Och jag har pluggat hela kvällen, skrivit, strukit, läst, letat artiklar – och druckit litervis med kolsyrat vatten. Jag är klar för att träffa kollegan och skriva rent en massa – hon kommer i morgon och då ska vi jobba. Men jag får sova ut i morgon, tänker inte gå upp före 11!

På vägen hem hämtade jag mattan, bara tanken på att den skulle hamna i någon annans hem kändes hemsk. Det är Ghom-matta. Ghom är Irans näst heligaste stad (min vardagsrumsmatta är från Mashad, den heligaste staden i Iran). Det är en handknuten matta, ull på bomullsvarp, med inslag av silke. De vita djuren (antiloper?) är i silke och de glittrar så vackert. Den passar perfekt i min hall, nu ska jag bara se till att få en byrå som är lite grundare, så mattan går helt fri. Det är den värd.

Hallmattan

3 Responses to Djur i silke

  1. Islandsmamman skriver:

    En verkligen vacker matta. Jag håller med dig: den är värd en grundare byrå. Knappt så man vill gå på den, eller hur? 🙂

  2. […] är det bara belysningen i hallen som ska lösas, jag vill ha något som belyser den fina mattan jag köpte för ett par veckor sedan … kanske någon slags led-lampor nere vid golvet? Mattan […]

Kommentera

