Vindruveodlande Väninna

Besökte Väninnan på hennes kolonilott, hon håller på att göra vinter nu. Hon har försett mig med diverse grönsaker, bär och frukt under sommaren, nu senast en kasse vindruvor. Måste visa lite av hennes vindruvor, sorten är nog Zilga eller Ivan, lite oklart. Druvorna är mörkt blå och söta. Den tål temperaturer ända ner till -25°, så det går utmärkt att odla även häruppe och Väninnan, som har de grönaste av gröna fingrar har lyckats få massor! De du Lennart, det slår dina två små skålar med druvor med råge!

6 Responses to Vindruveodlande Väninna

  1. Ken skriver:

    Hemmagjort vin!

  2. Anna skriver:

    Det påminner mig om en rolig sketch i TV om gruvan i Kiruna som fick lägga ner men att man i stället satsar på vinodling i den gamla gruvan. Man kunde se druvklasarna hänga längs de mörka kalla stenväggarna. Men det var alltså inget skämt, förstår jag nu.

  3. Lennart skriver:

    Druvorna (om det är Zilga) ska t.o.m. palla för -35, så det är riktiga tuffingar. Nästa år ska jag göra som din kompis har gjort, leda in dem på altanen (för det är det väl?) och sen sitta där och lite lojt sträcka mig efter en dignande klase.

    När det gäller mängden druvor, så såg mina rankor ut som de här. Jag var tvungen att ge bort *ryser* en massa, som annars skulle ha ruttnat.

  4. Jag skriver:

    Allvarligt talat så kan det bli för mycket av det goda. Jag drunknar i druvor, nu när mina föräldrar inte längre hjälper mig att konsumera dem. Jag har en hel pergola fullständigt täckt av vinrankor och hela undersidan är fullbehängd med druvor, blå och en del gröna. Ge bot dem? Jadå, jadå, men eftersom min exekutiva förmåga är liten nuförtiden så blir det inte av. Likadant är det med plommonen, jag får snart skotta plommonsörja i säckar. Men fåglarna har förstås så det räcker och blir över.

Kommentera

