Lidandet är frivilligt

Vaknade i morse med begynnande träningsvärk i låren, gårdagens karatepass gjorde verkan. För både kropp och själ – humöret åkte upp som en kork i vatten! Jag har ju inte tränat någonting på tre veckor, ingen karate, ingen löpning – ingenting! Den enda aktiviteten har varit cyklingen och när jag har instruerat andra, både på jobbet och på karaten. Så helt inaktiv har jag ju inte varit, men jag har inte tagit ut mig fysiskt som jag brukar. Och då åker mitt humör ner, det vet jag ju vid det här laget. Och när jag åker ner i Mörkret då gör jag det som allt annat – fullt ut. Himla tur att jag inte blir kvar där därnere i Mörkret så länge, det brukar räcka med ett par dagars elände.

Jag behöver strukturen, jag behöver träningen för att hålla min själ i form. Det är så mycket stress runt omkring mig att jag måste se till att bli av med stresshormonerna, annars sjunker jag. Det är så himla stor skillnad när jag har bra struktur på träningen. Karaten är bäst – den är här och nu samtidigt som det är fysiskt oerhört krävande. Både fokusering och ge järnet. Knät har varit ett hinder för löpningen, det är inte kul när det gör ont, jag tänkte att om jag vilar från löpningen kanske det skulle bli bättre. Jag har hållit upp drygt åtta veckor och knät är precis som tidigare, det gör ont. Jag kanske ska sätta löpmålen lite annorlunda, acceptera att jag inte kan förbättra mig utan bara springa lugnt och ha det som mental avkoppling. Nu ska jag försöka att ha struktur på mitt liv igen.

Och jag ska försöka komma ihåg det gamla buddistiska talesättet att smärta är oundvikligt, lidandet är frivilligt.

Både vad det gäller kropp och själ.

Kommentera

