Tilltugg när man arbetar

Kroppen skrek nej idag när jag funderade på att träna, knät värker rätt bra efter helgens övningar. Katan som vi körde på lördagen, Enpi (Empi) tog hårt på knät – de första två teknikerna tog nästan död på mig! Så jag beslutade mig för att stanna hemma och jobba lite med klubbens hemsida istället.

För att orka med arbete på kvällen beslutade jag mig för att göra lite godis, LCHF godis, något med låg halt av kolhydrater. Jag funderade länge på vad och så kom jag på det – rulltårta! Jag hittade ett recept på nätet på finsk rulltårta, kääretorttu. Jag bytte ut socker mot Stevia Strö, vetemjöl mot mandelmjöl och potatismjöl mot kokosnötsmjöl. Egentligen ska det vara smörkräm som fyllning, men jag ville ha mycket chokladsmak som vanligt. Här kommer receptet;

Rulltårtsbotten

Vispa ägg och Stevia poröst.
Sikta i de torra ingredienserna.
Grädda på en bakplåtspappersklädd ugnsform 6-8 minuter i 225°.
Stjälp över på en Steviaströdd bakplåtspapper.

Fyllning

  • 100 g Lindts 85% choklad (19% kh)
  • 3/4 dl vispgrädde (3% kh)
  • 40 g smör (0,5% kh)
  • 1 dl hallon (8% kh)

Smält chokladen, värm upp grädden och blanda ihop.
Rör i smöret som bör vara rumsvarmt, annars skär det sig gärna – om det skär sig, häll i lite iskallt vatten och vispa av bara f-n!
Mixa hallonen och blanda i chokladkrämen.
Bre fyllningen på rulltårtsbotten, rulla ihop med hjälp av pappret och låt eventuellt svalna.
Servera med vispad grädde och hallon, eller bara ät som den är!

2 Responses to Tilltugg när man arbetar

  1. Ken skriver:

    Äsch Ister, nu blev jag godissugen.

Kommentera

