Negrer, kukar och fittor

Bo Hanssons ”svartingar” har diskuterats i ett par dagar. Jag har naturligtvis också pratat om det, funderat över det och blivit förbannad. Mest förbannad på dessa gubbar som inte förstår, i sin manliga vita översitteri, att en kränkning inte bestäms av den som kränker, utan av den som blir kränkt.

Prova att byta ut ordet svarting… mot kuk till exempel. Nu kommer den där kuken in. Det är för många av de där kukarna i laget. Det är ju sant, förvisso har ju de flesta män en kuk. Men alla vi som hör detta förstår att det inte är en beskrivning av någons utseende, utan en nedsättande benämning. Svarting, neger, guling – det är ord som har fått en värdering i sig, de orden är inte neutrala beskrivningar.

Neger må betyda svart på latin, men kuk är också en benämning på penis, fitta en benämning på kvinnans könsorgan – men inte säger vi fitta om en kvinna förutom då vi har avsikten att trycka till henne, kränka henne. Varför ska då människor envisas med att säga neger och komma med den idiotiska förklaringen att det betyder svart.

Neger, svarting, guling – det är ord som är nedsättande, kränkande. Att använda de orden om människor är att kränka. Att envisas med att kalla chokladbollar för negerbollar är inte barnsligt, det är oförmåga att känna empati med de som i långa tider varit förtryckta.

Men min kompis Ahmed som kommer från Etiopien han tycker inte att ordet neger är rasistiskt, det är ungefär lika gångbart som att säga att alla muslimer är galna förutom min granne Reza, för han är trevlig – det är bara olika sidor av rasism.

Däremot tycker jag att det kan vara okej att säga svart människa, när det är befogat – exempelvis vid signalement. Då tycker jag att man även kan använda sig av asiat, latinamerikansk och så vidare. Precis som jag kan säga den blåögda, den blonda, den med rastaflätor.  Att undvika ordet svart helt när man talar om människor med svart/mörk hudfärg kan bli riktigt konstigt, hur ska man kunna ge ett signalement utan att ange hudfärg? Det är inte rasistiskt eller nedvärderande att beskriva någons utseende.

Nä, Bo Hansson och hans försvarare har inte förstått att de är översittare. De försvarar sig med att hänvisa till en dåtid då det var allmänt accepterat att kränka icke-vita människor, att de är uppväxta på den tiden. Men de är precis lika oskyldiga som chefen som klappar sekreteraren på rumpan och säger – Men jag menar inget sexuellt med det, det är bara en klapp på rumpan.

Empatilöst. Det är vad det är.

11 Responses to Negrer, kukar och fittor

  1. Ken skriver:

    Jag kommer att fortsätta säga negerboll om detta bakverk, det är så det heter och jag ger blanka fan i om hela landet tycker annorlunda.

    Negro är också det latinska och spanska ordet för svart, vilket jag inte heller kan göra något åt. Svart är svart och svart är negro.

    Hudfärgade strumpor? Vilken jävla hud? En eskimå är inte en eskimå, han är Inuit.

    Fan oxå. Negerboll.

    • Ninja Ister skriver:

      Jag finner det märkligt att envisas med negerboll, när man vet att ordet neger har fått så negativ klang.

      Hudfärgad – det är också ett ord jag reagerar på. Vem bestämmer den färgen? Det är nog två helt olika färger i Sverige och Somalia.

  2. Islandsmamman skriver:

    Jag ska köpa deras undanflykt med att negro är svart om de använder det för att beskriva färgen på sin jacka eller sin bil eller nåt annat. För si det tror jag inte att de göööör.

    Det han sa är kränkande hur man än vänder på det. T.o.m. om han hade sagt dalmas istället för neger. Begåvade fotbollsspelare – det spelar väl ingen roll om det råkar vara 4 med mer pigment i ett lag eller 4 dalmasar eller 5 skåningar? När blir det för mycket av ”de andra”? Vilka är ”de andra”? Jo, i det här tillfället de som inte ”är svenska”. Fi f*n säger jag.

  3. bitterlinda skriver:

    Så jäkla bra skrivet. Det bästa jag läst på länge. länge!

  4. […] så läser jag detta. Och hoppet […]

  5. Anna skriver:

    Bra inlägg. Det är så underligt detta att många inte förstår att som du skríver att det inte är den som kränker som bestämmer vad som är känkande,utan den som känner sig kränkt. Om de flesta svarta inte vill bli kallade svarting eller neger, så är det givetvis en kränkning om man trots att man vet detta kallar dem det!

    • Ninja Ister skriver:

      Det är svårt för vissa att förstå de små, smyg-rasistiska uttrycken, speciellt om man själv är den som förtrycker. Det är just det som är rasism.

      Tro att man själv bestämmer vad den andra ska kallas. Om någon kallar mig för fitta är det en klar förolämpning, även om jag har en sådan – och det bara är namnet på mitt könsorgan.

      Hur kan någon tro att ordet neger är neutralt, när det så länge har använts i nedvärderande syfte?

      Ordet neger användes av vita förtryckare, för att markera skillnad mellan sig själva och ”de andra” som ansågs vara lägre stående varelser. Låt ordet självdö.

      Vi behöver inte använda det, när vi vet att det upplevs obehagligt av människor.

  6. Roger Svensson skriver:

    Det är nog enbart bara bland skitnödiga vita medelklassmänniskor som Bosse Hanssons uttalande kan ge upphov till dessa ramaskrin. Dessa människor, självutnämnda språkrör för alla ”det är synd om”, sitter och gottar sig i sin egen förträfflighet och, ivrigt påhejade av sina gelikar, är snabba att fördöma allt och alla som på det minsta sätt ens kan misstänkas avvika från deras åsikter. I sin grandiosa självuppfattning inbillar de sig dessutom att alla självklart skall rätta sig efter deras påbud.

    Dessa människor skulle antagligen svimma om de tvingades uppleva de råa skämt och den råa, interna jargong som ofta förekommer t.ex. ute på byggen och på industrier runtom i Sverige. Här skiter man rätt stenhårt i vad politiskt korrekta skönandar tycker och ”svartingar” är ett av de mildare uttrycken. En tokstolle som får för sig att gå runt och gnälla om hur ”kränkt” den känner sig av detta kommer aldrig att få någon som helst respekt eller ses som en i gemenskapen där. Här gäller det, helt oavsett hudfärg och bakgrund, att vara duktig på sitt jobb och både kunna utdela och tåla ”kränkningar” med gott humör för att få respekt.

    En rätt talande händelse var när en kvinnlig ”politiskt korrekt” chef tillträde på en bekants arbetsplats där det finns en färgad arbetskamrat som internt alltid gått under beteckningen ”Negerkungen”. Chefen bestämde att det här var helt oacceptabelt, den stackars mannen måste ju faktiskt slippa att dagligen höra denna fruktansvärda rasistiska kränkning på arbetsplatsen! Nu blev dock reaktionen inte alls den förväntade tacksamheten från ”Negerkungens” sida, han blev tvärtom heligt förbannad över detta tilltag: ”Jag är ju en fullvuxen man som kan tala för mig själv, inte något j-la barn som behöver beskyddas av en kärring! Jag är Negerkungen här!”. Den stackars chefen måste ha fått en rejäl kris när det plötsligt var HON som var ”översittaren” som ”kränkt” den icke-vite för efter detta var det slut på ”antirasistiska” initiativ från henne …

    • Ninja Ister skriver:

      Den råa jargongen som förekommer är ännu värre. Jag vet att den finns, då jag själv jobbat inom industrin och även då reagerat mot all slags rasism.

      Rasism är vidrigt. Det är att det är värre någonannastans gör inte Bosse Hanssons uttalande mindre illa.

      Neger och svarting är ord som används i nedsättande syfte. Det är illa om en sportjournalist gör det offentligt. Lika illa förresten om de gör det privat.

      Din bekants arbetsplats är bara ett annat exempel på ”min kompis Ahmed minsann”, jag kan också rada upp sådana exempel.

Kommentera

