Valfrihetens fälla

Idag blev det shopping för många pengar – och jag fick dryga 2500 kr i rabatt i butiken, det kändes riktigt bra att spara en slant på det viset. Antagligen för att jag är så himla trevlig … eller nåt sådant. Det tog inte lång tid, jag hade förberett mig noga, letat och kikat på nätet under flera veckor innan jag bestämde mig – så jag visste vad jag ville ha; en induktionsspis, en diskmaskin och en fläkt. Butiken där jag handlade, Söders El, kör hem varorna installerar fläkten och tar med sig gamla spisen. Jag kunde ha fått lite bättre priser hos de stora elkedjorna, men de har inte samma service, varken i butiken eller när det gäller hemkörning. Elektriker som drar ström till diskmaskin och fläkt tillkommer – men det var till ett överkomligt pris på deras elektriker. Jag får passa på att få lite andra eljobb utförda när han ändå kommer hit – det är alldeles för få uttag i det här hemmet.

På eftermiddagen tog jag itu med resterna av köksgolvet, slet ju bort det mesta av mattan för några veckor sedan, men blev sur när jag upptäckte att det var betong kring spisen. Nu fick jag dock bort allting, det som var limmat i betongen fick jag ta loss ungefär i kvadratcentimeter-stora bitar. Jag svor, det gjorde jag, men nu är det gjort. Ringde till min golvläggare och han ska komma hit och kika på måndag, ska nog låta ett proffs slipa golvet, sedan kan jag olja in den själv. Det blir inte nytt golv nu, jag kan inte bestämma mig för vad jag vill ha – alltså får det vara lite ofärdigt så länge.

Fick mycket idéer när jag höll på där med golvet och nu tror jag att jag vet hur jag ska ha det i köket. Jag behöver ju mer arbetsyta, det är det som är problemet med köket. I och med induktionsspisen blir jag av med vattenkokaren, när elektrikern sätter i nya uttag kan jag få upp micron på väggen – och då har jag en hel bänk mittemot diskbänken. Diskmaskinen gör att jag slipper ha torkställning på diskbänken och då blir det mer utrymme där. Jag hade lite planer på att sätta upp ett nytt bord/bänk, men då blir jag av med en massa lådor och bakbordet, det kändes inte helt okej, men jag kom på att jag faktiskt kan inhandla en flyttbar arbetsbänk – typ en Bekväm Rullbord – ska leta efter någon som är lite mjukare i formerna, inte så vassa hörn för det är lite trångt i köket. Det kan hända att min Handyman eller hans lillebror Möbelrestaureraren kan tillverka en åt mig.

Nu är det bara att snabba på och få ner kaklet, provade lite med kofot och hammare, men plattorna sitter ordentligt. Jag fick bara loss några flisor och skärvor, förutom halva väggen som följde med varje kakelskärva. Jag tror att jag anlitar proffs för det också, annars kanske jag kommer in till grannen innan jag är klar. Jag har nästan bestämt mig vad det gäller kaklet, valet står mellan två olika vita plattor, lite rustika och ojämna på ytan, men jag har inte riktigt bestämt mig för om det ska bli kvadratiska eller rektangulära. Alla dessa val gör mig alldeles galen – jag velar och bestämmer mig än för det ena, än för det andra och så ändrar jag mig igen och dagarna går utan att det händer någonting.

Ibland önskar jag att det bara fanns en sort av allt.

2 Responses to Valfrihetens fälla

  1. Ken skriver:

    Kastade du spisen? Den väger ju 20 kilo skrot=30 kr. Kunde ha tagit med den någon gång innan vintern istället. Slöseri! För övrigt verkar du klara dej bra. Sov nu ordentligt och kom ihåg att jämna ytor är trevligare för ögat, dvs fyrkantiga plattor.

Kommentera

