Trilskande Ikeaprylar

Monster aka Lillasyster kom idag, hon skulle på 40-årskalas här i stan. Monster kom med bil – alltså tog vi oss en snabbis till Ikea och handlade lite servetter och annat tjafs; rullvagnen Förhöja och ett bord med det märkliga namnet Vejmon. Jag har inget emot Ikea-prylar, jag handlar där lite då och då, men inte alltför ofta så jag hinner glömma hur besvärligt det faktiskt är att få ihop prylarna och hur irriterad och hatisk jag blir när det skiter sig.

Så jag har tillbringat kvällen skruvandes och svärandes. Mestadeles svärandes. Rullvagnen förhöja var ett hel–e att få ihop! När jag hade kommit halvvägs trodde jag att jag hade gjort fel, så jag skruvade isär allting och började om på nytt – bland annat alla 20 spjälor som skulle passas in i diverse håligheter. Men det blev inte rätt då heller och när jag tittade närmare på grejerna insåg jag att Ikea hade packat ner fel gavel, det var två likadana där det skulle vara en spegelvänd. Först blev jag bara förbannad och satt och glodde på eländet en bra stund, men sen kom jag på hur jag kunde faktiskt fixa det – det blev nästan som det skulle. När jag till slut fick upp Förhöja i köket så blev det precis så bra som jag trodde –  och jag kommer att slå mig fördärvad mot det vassa hörnet. Det blir till att ta fram sticksågen och såga till kanten lite.

Annars blev det alldeles perfekt – jag får mycket mer arbetsyta kring diskbänken när jag får bort mikron och lite andra pryttlar. Och rullvagnen kan jag använda till att lägga saker på under arbete. Funderar faktiskt på att ha en hylla för micron, i hörnet ovanför kryddlådorna, måste bara ha några eluttag först på den väggen. Just nu har jag skarvsladd och det gillar jag inte. Elektrikern som kommer ska få sätta upp en hel del nya uttag, det är väldigt få uttag i lägenheten trots att elen drogs om för några år sedan. I vardagsrummet har jag bara två dubbeluttag – båda på samma kortvägg. Och det vet ju alla att det inte räcker i ett hem där det finns lite prylar – jag har skarvkabel efter skarvkabel och det är kablar uppspikade mot väggarna överallt.

När jag ändå höll på att stöka till borrade jag ett hål rakt igenom väggen, från vardagsrummet till sovrummet, för antennkabeln, jag har äntligen fått in teve i sovrummet igen. Jag kom på att min Döde Älskade faktiskt borrade ett hål genom betongen i vår lägenhet där vi bodde senast, så jag letade ordentligt i borrmaskinslådan och hittade en lång betongborr. Väggen är väldigt porös, det gick smärtfritt att ta sig igenom även med en enkel Black&Decker-maskin och jag vidgade hålet med en träborr(!). Nu funderar jag på att dra antennkabeln under heltäckningsmattan och göra ett hål i mattan under sängen – då slipper jag ha den i vägen när jag dammsuger. Men det känns lite otäckt att göra hål i mattan … trots att det är min matta.

I morgon ska jag iväg till Åkersberga och hämta bil – mina föräldrar har åkt till Mallis och kommer inte hem förrän till jul, de är så schyssta att jag får låna deras bil under tiden! Perfekt nu när jag håller på med renovering, behöver bil för att kunna frakta saker fram och tillbaka.

Och precis nu kom jag på att jag har glömt att äta middag idag. Häpp!

4 Responses to Trilskande Ikeaprylar

  1. Islandsmamman skriver:

    Vilken tajming med bilen! 🙂

  2. bitterlinda skriver:

    Vilka jäkla lösningar du har!

Kommentera

