På begäran – recept

Hittade hängmörad ryggbiff med fettkappan kvar på lokala Coop och tänkte festa till lite. Kilopriset var naturligtvis skyhögt och de såldes i tvåpack så jag var tvungen att äta två stycken (drygt 400 gram) – så det gällde att ha en god sås till och några broccolibitar till. Bestämde mig för att göra en habanero-sås som jag hade fått tips om för ett par veckor sedan. Och jag ångrar mig inte – det var smaker värda en söndagsmiddag! Då jag av erfarenhet vet att min mailbox nu kommer att fyllas med frågor om recept så får ni det på en gång! Tipset om handskar är viktigt, det är oundvikligt att man kliar sig i ögat precis efter att man har skurit habaneron.

Habanerosås OBS! Använd handskar när du handskas med habaneron.

  • Hacka en habanero och fräs på låg värme, i mycket smör.
  • Tillsätt sisådär en deciliter vispgrädde
  • Plocka bort habaneron
  • Tillsätt 1 msk äppeljuicekoncentrat, 1 msk kalvfond och 1 msk chilipulver
  • Tillsätt sisådär en deciliter riven Västerbottensost mot slutet, det ska inte koka därefter, osten ska bara smälta.

I originalreceptet står det äppeljuice, men jag tyckte att det lät mesigt med en matsked så jag körde med koncentrat. Jag är inte heller säker på hur mycket grädde och ost jag hade i, däremot måttade jag kalvfonden och chilipulvret. Förväxla inte chilipulver med chilipeppar, chilipulver är en blandning av chilipeppar, spiskummin och lite andra smaker.

Jag skulle kunna gissa att om man blandar i citrusfruktsaft (lime, citron, apelsin, clementin) så funkar det bra med att ha räkor i slutet – en fet och härlig sås till någon torr och tråkig fisk.

[Receptet är ursprungligen från Den Högt Graderade i Huvudstaden]

3 Responses to På begäran – recept

  1. Tid mellan punkt 2 och 3?

    • Ninja Ister skriver:

      Tja, exakt så lång tid att man hinner banka köttet, ta fram grönsaker och andra ingredienser. Man fräser alltså ett par minuter – så länge man tycker … medelhög värme, ska inte bli brända inte. Tänk lite fräsa lök utan att få färg…

  2. Ninja Ister skriver:

    Förresten, du frågade mellan 2-3 – då lät jag grädden koka upp lite … och tror faktiskt att jag kryddade lite också innan jag tog upp habaneron. Den ska i alla fall upp innan osten.

Kommentera

