Vysotskij och Baryshnikov

I slutet på 80-talet såg jag filmen Vita Nätter och jag kommer ihåg att jag såg snutten med Baryshnikovs dans massor av gånger, jag tyckte det var så häftigt, jag grät till den första gångerna. Jag älskar att se på bra dans och detta var – och är  fortfarande – bland det bästa jag sett (om man bortser från hennes gråt mitt i alltihop)

Många år efteråt förstod jag att det var Vysotskijs Mina hästar han dansade till och jag hittade översättningen av Ola & Carsten Palmær (där finns hela texten) till Koni priveredlivye, som den heter i original.

På min ena sida avgrunden, på min andra sida stupet
och jag piskar mina hästar längs med branten, längs med djupet.
Jag kan inte andas längre, dricker vind och äter dimma.
och jag vet med farlig glädje: detta är min sista timma.

Trava sakta, mina hästar trava saktare i natt.
Lyd inte min piska, håll ut!
Åh ni vrenskas, mina hästar ni går som ni själva vill.
Vad fick jag gjort? Ingenting. Vad var min sång? Ingenting.

Men jag hetsar mitt spann, men jag sjunger min sång.
Jag har bara skådat stupet. Än är allt inte slut.

Alltså. Det här är bara så bra – Vysotskijs röst, så full av ångest och vrede, Barysnikov som förkroppsligar smärtan med sin dans, texten som är så grym … dricker vind och äter dimma…

Totalupplevelse.

3 Responses to Vysotskij och Baryshnikov

  1. Ken skriver:

    G håller med dej (högläsning), hon kunde också se den hur många ggr som helst. Jag, jag har ingen aning.

  2. bitterlinda skriver:

    Vilken underbart stark text, fastnade också för dimman och vinden… har tyvörr inte ljud på min dator dock.

Kommentera

