Skönhetstalibaner

Katrin Zytomierska skriver i ett inlägg idag att Sats borde skämmas för att de har en tjock tjej, svettig och utan smink på sin reklam. Jag läste inlägget och jag blev alldeles … tom, stum.. och så läste jag om och om igen. Visserligen är hon en provokatör och framför ofta kontroversiella åsikter, men det här gjorde mig beklämd. Litet utdrag;

Det som är negativt är alla överviktiga brudar som väger närmare hundra pannor och som sen bantar ner sig till 70 och så var det bra så. Varför?! Varför slutar man att träna och äta rätt bara för att man ser ut som en människa och inte som en best? Varför kör man inte på och bantar ner sig till att väga 55 kilo och vara snygg när man ändå insett vikten av att se ut som folk?

Jag ser på SATS reklam och blir helt matt. Här står Josephine 33 år gammal och ser nöjd ut. Josephine har tränat på SATS i 13 år och så här ser hon ut efter det. Josephine tycker att det är lämpligt att stå helt osminkad med stripigt hår och övertydligt svettiga kläder på en reklamaffish för SATS för på det viset visar hon minsann att hon är nöjd som hon är.

Vad hon säger är ju att människor som är feta ser ut som bestar och att alla bör banta ner sig till dagens skönhetsideal. Man bör inte heller visa sig i bild osminkad och svettig trots att det är tydligt att det är efter ett träningspass – och dessutom vara nöjd med hur man ser ut. Som vanligt blandar människor ofta ihop smalhet med hälsa.

Smal är inte lika med hälsa.

De två hänger inte ihop på det viset att smalhet skulle ge bättre hälsa, däremot ger hälsosam livstil – kost och fysisk aktivitet – ofta lägre vikt. Den här tjejen som tränar två-tre gånger i veckan har sannolikt en betydligt bättre hälsa än en 55 kilos tjej som inte tränar. Jag träffar ju en hel del människor i mitt arbete och jag pratar alltid fysisk aktivitet med dem. Det är inte så sällan som en kvinna säger:

– Jag har aldrig behövt träna, jag håller mig smal ändå.

Vid konditionstest visar det sedan att en sådan kvinna kan ha ett testvärde på 20, vilket är långt under det värdet som anses vara godkänd ur hälsoperspektiv, trots att hennes BMI är kring 20 och midjemåttet långt under 80. Testvärdet är ett värde som man får vid ett konditionstest – 35 anses vara godkänd ur hälsoperspektiv, för att komma in på polishögskolan krävs 45, en skidåkare på elitnivå 75-80.  Att ha ett testvärde under 35 innebär att man ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar, ju lägre värde, desto högre risk. Har man dessutom ärftliga faktorer (föräldrar som haft hjärtinfarkt/stroke/högt blodtryck) är riskerna ännu större.

Men.

Har man hög cardiorespiratorisk kondition (dvs testvärde) sjunker riskerna markant. Inte bara i hjärt- kärlsjukdomar utan de som har hög konditionsnivå har lägre dödlighet i flera olika sorters cancer, diabetes och dess följdsjukdomar, de är mindre utsatta för infektionssjukdomar och lever längre än de som har låg konditionsnivå. Studie på studie visar detsamma; har du hög kondition lever du längre. Hög kondition slår ut riskfaktorer som ärftlighet, fetma, högt blodtryck, till och med rökning (fast det finns nästan inga rökare som har hög konditionsnivå!). Och dessa studier är inga observationsstudier med enkäter där man bara ser samband, men inte orsak-verkan. Det är studier som gjorts under lång tid, 10-20 år och man har till och med mätt konditionen i vissa studier och det är mängder som 13000 och 7000 personer som deltagit i studierna – så det är inga små observationsstudier på råttor som man dragit slutsatser ifrån.

I dessa studier ser man följande samband tydligt – ju högre kondition, desto lägre dödlighet. Jo, dödligheten är 100% fortfarande, men förtidig död anses vara högre dödlighet i dessa sammanhang. Du kan alltså vara överviktig och ändå ha en god hälsa.

Hur får man då en hög kondition? Genom att träna sin kondition, dvs träna hjärtat, träna på måttlig aktivitetsnivå. Måttlig aktivitetetsnivå är när du exempelvis promenerar raskt, du ska fortfarande kunna prata, men inte sjunga (Able to talk, but not to sing). Tränar du på mer intensiv nivå, får du bättre resultat, men det räcker alltså med måttlig nivå. Lägsta sammanhängande tid är 8-10 minuter och det ska göras 2-3 gånger i veckan. Men – här gäller, ju mer desto bättre. Kan du hålla dig på en intensivare nivå i 10 minuter i sträck är det bättre, kan du hålla dig på den nivån i en timme är det ännu bättre.

Övervikt och hög konditionsnivå = god hälsa.

Fysisk aktivitet är bra ur flera perspektiv när man har övervikt; den ökar insulinkänsligheten och sänker blodsockret så att risken för diabetes minskar, vilket är en stor riskfaktor om man är överviktig och inaktiv. Fysisk aktivitet har dock en mycket liten effekt på vikten, man får lägga ner många timmar fysisk aktivitet per dag om man ska gå ner i vikt, men intensiv fysisk aktivitet höjer den basala metabolismen med 5-6% under cirka 24 timmar, så lite nytta har man av det. Naturligtvis förbrukar man mer energi (=kcal) när man rör på sig jämfört med att sitta stilla, men det är inte jättestora skillnader – men kanske den skillnaden att man slutar gå uppåt på vågen. En halvtimme fysisk aktivitet om dagen motsvarar 6 kg fett på ett år.

Alltså – se till att du har hög kondition, då lever du längre, även om du är överviktig.

Att Katrin sedan anser att man inte ska visa sig på bild när man är omålad och svettig, trots att det är tydligt att det är efter ett träningspass, det tycker jag är lite märkligt. Det är ren skönhetstalibanism, kvinnoförtryck. Det är klart att Sats ska ha en svettig tjej på bilden, man blir svettig när man tränar hårt. Har man tränat ordentligt, på intensiv nivå, så ska man vara svettig! När jag har kört ett bra karatepass brukar jag vara röd i ansiktet, fullkomligt drypa av svett och håret sitter klistrat på huvudet. Att ens komma på tanken att ha smink inför ett träningspass känns horribelt! Och jag undrar om mina karatekompisar skulle ta mig på allvar om jag kom med läppstift och ögonskugga och rättade till håret efter varje slag? Träning är jobbigt, svettigt och roligt och man får träna fast man är överviktig. Man får visa sig på bild fast man är överviktig.

Framför allt – man får tycka att man är snygg fast man är överviktig. Och ja – jag är överviktig, jag har BMI som ligger kring 27-28. Men mitt testvärde är 43. Jag mår bra i min kropp, min kropp orkar det den behöver och lite till. Den fungerar oftast som den ska, den ger mig glädje, njutning och lust.

Jag har till och med mage (!) att påstå att jag är snygg som jag är. Det ni, skönhetstalibaner!

Annonser

6 Responses to Skönhetstalibaner

  1. Smal är inte lika med hälsa och tjock är inte lika med ohälsa. Trevligt med lite nyanser och fakta 🙂

  2. Jejja skriver:

    Detta inlägget är det bästa jag läst på länge!
    Hittade hit via Linda bitterbloggen. Och blev otroligt förvånad och besviken över hennes inlägg. Katrins inlägg tänker jag inte ens nämna då hon saknar normalbegåvning och empati.
    Önskar att många läser ditt inlägg och blir upplysta.

    • Ninja Ister skriver:

      Trevligt att du gillade mitt inlägg. Jag känner bara att jag vill tala om att träning inte handlar om utseende, det handlar om hälsa och välbefinnande också!

  3. Islandsmamman skriver:

    HEJA!

    Jag blir så himla LESS på smalhetsen. Vi kvinnor är inte designade för att ha synliga magrutor och deffade överarmsmuskler. Vi är designade för andra saker. Vill tjejer sen träna och äta för att åstadkomma det utseendet så varsågod men kom INTE och tala om för mig att det är det enda rätta för det är det inte.

    Ge kroppen riktig mat som uppfyller alla dess behov, även på cellnivå. Ge kroppen och själen den motion och vila den behöver. Resten sköter sig själv och leder i vissa fall till en slimmad figur, i andra fall till en fylligare figur men i alla fall till en FRISKARE och SUNDARE figur. 🙂

    • Ninja Ister skriver:

      Jag bryr mig inte om hur människor ser ut, jag bryr mig om människors hälsa.
      Men jag blev väldigt provocerad av att Katrin bara såg/ser träning som något man ska bli snygg och smal av.

      För mig handlar träning om hälsa, om välbefinnande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: