Hoppas att hon kommer till rätta

En bekant har försvunnit. Hon försvann från sitt hem i måndags morse. Dörren var olåst, nycklar, mobil och plånbok kvar hemma. Hon tog sin cykel och försvann, ingen har sett henne sedan i söndags, hon har troligen försvunnit på måndag morgon, mitt i frukosten. Idag har det framkommit att hon är misstänkt för förskingring av stora belopp från sin arbetsgivare, detta har pågått i några år, enligt media. Arbetsgivaren kom henne på spåren i fredags och i måndags stängdes hon av sitt arbete på kommunen där hon jobbat i 35 år.

Jag känner henne bara ytligt, som mamma till en av Dotterns vänner. En helt vanlig kvinna, inte extravagant på något sätt. Vi har bott grannar i många år och det var aldrig något konstigt med den familjen, en helt vanlig familj. Så jag blev mycket förvånad över att hon skulle ha förskingrat pengar.

Och jag undrar så hur hon mår nu, förhoppningsvis håller hon sig gömd, tar bara en time-out och ger sig till känna snart. Jag hoppas att skammen inte blev för stor för henne. Jag hoppas att hon kommer till rätta. För hennes familjs skull, för döttrarna skull, döttrarna som är förtvivlade nu när deras älskade mamma är försvunnen – och jag hoppas att hon kommer till rätta, för sin egen skull.

Jag hoppas så innerligt att inte skammen blev för tung för henne.

4 Responses to Hoppas att hon kommer till rätta

  1. Islandsmamman skriver:

    Du milde tid. Jag hoppas också att hon kommer tillrätta välbehållen om än en smula moloken.

  2. Anna skriver:

    Jag hoppas också. Om hon förksingrade pengar var det ett tecken på att hon mådde dåligt tror jag. (Rannsakar mig själv här nu; resonerar jag på samma sätt när en man förskingrar pengar?)
    Hoppas hon kommer tillrätta, i vilket fall!

Kommentera

