En bra känsla

Var och lyssnade på Anna Jansson på biblan idag, som jag bestämde igår. Det är alltid intressant att lyssna på en författare och dennes tankar – hur hen tänker vid skrivandet och hur karaktärer kan byggas upp. Anna berättade och läste lite ur sin senaste bok När skönheten kom till Bro och naturligtvis måste jag bara läsa den. Synd att inte alla hennes böcker finns som e-böcker, jag skulle gärna vilja läsa dem på det sättet. Jag har bara läst en eller två av hennes deckare om Maria Wern, som huvudpersonen i böckerna heter, men nu tänkte jag ta mig igenom alla. Hon skriver även böcker för barn och en del studielitteratur om etik för vården – alltså en rätt heltäckande författare, det ska bli spännande att ta till sig hennes böcker nu när jag har fått lyssna på henne.

Under middagen efter föreläsningen diskuterade vi böcker – och livet, så där som det kan bli när fyra kvinnor i medelåldern träffas. Det kan bli så trevliga samtal under sådana förutsättningar och det är så härligt när alla är villiga att samtala, inte föreläsa eller debattera. När jag blir lyssnad på och när jag får lyssna till intressanta synpunkter.

Etik och deckare går väldigt bra ihop; i en bok där grova brott begås och där människornas beteende granskas kan ju vara utmärkta för att sätta igång ens eget tänkande om vad som är rätt och fel – och ibland komma fram till att det kanske inte finns något som är rätt eller fel. Jag brukar gilla deckare där människorna, även bovarna, är mångfacetterade och har alla mänskliga egenskaper, böcker där man till och med kan känna viss sympati – eller medlidande – med förövaren.

Därför tyckte jag att exempelvis Hypnotisören av Kepler var helt värdelös – det var bara en massa våld, detaljerat beskrivet, men förövaren var totalt frånvarande och inte ens i slutet fick man någon slags känsla för varför detta hade skett. Jag vill att en bok lämnar tankar, får mig att fundera över varandet, inte bara beskriver skeendet.

En bra bok ska lämna en känsla efter sig. Den här kvällen lämnade en bra känsla efter sig.

Kommentera

