Mitt Sverige

Det här med att förbjuda nationalsången för att någon skulle känna ta illa vid sig och då syfta på de som inte har Sverige som födelseland, syfta på de som har invandrat eller sökt fristad i Sverige. Det känns konstigt, jag misstänker att det är någon som vill oss illa som sprider sådana rykten. Att försöka inbilla oss att människor som har Sverige som sitt nya hemland skulle ta illa vid sig om någon sjunger nationalsången, det är ju sjukt!

Om det är några som är positiva till den svenska nationalsången så är det ju de som har Sverige som sitt nya hem. De som har valt att komma hit, de som har flytt krig, förföljelse och svält. Det är de som känner glädje över att bo i ett land där ingen behöver svälta, där barnen får gå i skolan, där sjukvården är i princip gratis, där korruption är minimal och där ingen skjuter på dem. Det är de som med glädje och stolthet kallar Sverige för sitt land och sjunger mer än gärna den svenska nationalsången. Det är de som försöker lära sig och fira de svenska traditionerna; jul, midsommar, fikandet, bockbränningen och allt annat som människor i Sverige kallas för svenska traditioner.

De, som jag, är stolta över att fått ett nytt hem i Sverige. Ett Sverige där demokrati, tolerans och fred råder. Ett Sverige som vi kan kalla vårt. Så våga inte stjäla Du gamla du fria ifrån mig genom att påstå att någon tar illa upp om jag sjunger den!

Det är mitt Sverige och min nationalsång.

One Response to Mitt Sverige

  1. Ken skriver:

    Bränn Bocken!

Kommentera

