Små hanterliga mål i Livet

I morgon börjar det nya året. Egentligen började det väl redan för några dagar sedan, men jag har varit ledig och njutit av Dotterns närvaro så jag har inte börjat året än. Men i morgon är det måndag och vardagen träder in och varar ända fram till Påsken. Jag har, smart som jag är, planerat in en fyradagarsvecka att börja med, det känns lagom.

Jag har också satt lite träningsmål inför kommande år. Jag vill komma igång med egen träning ordentligt igen, jag mår ju så mycket bättre då och jag slipper ryggvärk och armsmärta då. Visserligen kommer artrosknät att göra ont, men det onda skiljer sig från ryggvärken och armsmärtan, artrossmärtan är mer positiv smärta. Det andra är bara irriterande och nedbrytande.

Mina träningsmål:

  • Springa Göteborgsvarvet i maj 2013. Det är en halvmara så det ska inte bli några problem att hinna komma i form, förutsatt att jag springer två till tre pass i veckan, varav ett lite längre.
  • Jag ska träna minst sex pass karate i månaden, förutom två pass i veckan då jag instruerar. Jag sätter inte målet till två pass i veckan, vilket vore optimalt ur träningssynpunkt, för då når jag inte målet. Som långsiktigt mål i karaten har jag en gradering till 2:a dan, Nidan, att se fram emot – kanske 2016 om jag sköter mig väl. Då ska jag vara dubbelt så bra som jag är nu, är det tänkt.
  • Vardagsaktiviteten blir cykling, jag tar mig dit jag ska med min fina cykel. Funderar på att investera i en riktigt fin sommarcykel också, lika fin som min vintercykel.

Det känns som om mina träningsmål är helt realistiska och möjliga att nå, inga större uppoffringar behövs – tvärtom, jag kommer att ha många roliga och tuffa träningspass att se fram emot! Måndagspassen med vår Sadistiske Tränare är tuffa, det kan vara svårt att sova efter ett sådant pass, men det spelar ju ingen roll – jag hatar alltid att kliva upp, spelar ingen roll om jag har sovit åtta timmar eller tre timmar. Så varför oroa sig för att inte kunna somna? Då kan jag ju utnyttja den pigga kvällen till att läsa och komma vidare i mina studier.

Jag har lite planer för mitt övriga liv också, men de är lite vagare. Jag ska dock vara lika noga med mitt sällskap som året som gått, bara människor som ger mig positiv energi ska jag lägga krut på. Jag ska också fortsätta med mina studier, masterutbildningen står näst på tur – det gäller bara att komma in också, sen är det fyra år med halvtidsstudier. Det låter väldigt långt, men om jag tar en uppgift i taget så kommer det att gå, det också.

Känns bra att gå vidare i Livet med små hanterliga mål.

Kommentera

