En bukett tulpaner

Lite stökig dag blev det idag på jobbet; jag var sjuk igår och idag var två andra hemma, i morgon är det bara jag på mottagningen. Vi är alltså fyra personer som jobbar, men det är bara tre tjänster – alla jobbar inte heltid så när två personer är sjuka känns det rätt mycket, när tre är borta är det minst sagt lite stökigt. Jag har suttit mest i telefonen idag så fort jag haft en stund utan patient, bokat av och bokat om och stuvat in patienter på tider som inte finns egentligen… Rappa Rosa och Frejdlige Fred kommer förmodligen vilja tala allvar med mig nästa vecka när de inser att jag har klämt in patienter lite här och där i deras tidböcker. Jag insåg vid 17-tiden att jag inte skulle hinna i tid till ungarnas träning och turligt nog kunde en annan hoppa in med kort varsel så jag kunde göra klart innan jag gick hem vid 18-tiden.

Ibland är det skönt att bara rå om sig själv – jag behöver inte stressa hem från jobbet för att hämta ungar eller laga mat, jag kan oftast sitta kvar och jobba färdigt till skillnad från de andra som har ungar att hämta eller tåg att passa. Plusflexen som jag får på det viset plockar jag oftast ut som halvtimmar på morgnarna, det ger en känsla av lyx att komma till jobbet efter åtta.

Har jag sagt att jag gillar mitt jobb? Speciellt idag, på Alla Hjärtans Dag, då en patient kom med en bukett tulpaner åt mig.

Då känns det att det inte kan bli så mycket bättre.

Kommentera

