Sänghistoria del 1

Köpte en ny säng för ett tag sedan men först var jag och tittade, provlåg, kollade priser med mera i varenda möbelbutik inom 2 mils radie. Till slut bestämde jag mig för en säng på Lindholms Möbler. Sängen har ett fantastiskt namn – Grand Lux Continental – den fanns i storlek 140×200, vilket jag hade bestämt mig för och jag tyckte att den var prisvärd, dessutom skulle jag kunna få den hemkörd och monterad – vilket jag inte skulle få om jag handlade på Ikea, som hade nästan likadan madrasskombination till liknande pris. Jag var även på Jysk och kikade, de har ju riktigt prisvärda sängar om man inte tänker ha sängen i 50 år och jag är nöjd om den håller i 10-15 år, sedan är det dags att förnya den igen för efter 15 år är nog tygdelarna fulla med kvalster och annat skit. Och vem vill ha samma möbel resten av sitt liv?

Jag tänkte att det skulle vara smart att handla i en ”äkta” möbelbutik, det är en butik som har funnits i stan så länge jag kan minnas och det har alltid varit god service där – man får hjälp när man kommer in och det finns alltid någon att fråga, vilket ju är mera problematiskt på Ikea. Kvalitetsmässigt förväntade jag mig åtminstone kvalité i klass med Ikea, lite bättre än Jysk, men till det priset förväntade jag mig inte toppkvalité som skulle hålla i all evighet, men något år i alla fall.

Sängen kom hem förra veckan och sovrummet blev precis som jag hade tänkt mig. Den är rätt hög, jag valde ben så jag kommer under med dammsugaren, jag måste faktiskt ställa mig en aningen på tå för att kunna sätta mig på sängkanten – och jag får glida ner när jag ska ur sängen. Eftersom sängen är smalare än min förra så blir det en hel del yta över och jag kommer att kunna ha en fåtölj i sovrummet också. Nedan en bild på den bäddade sängen.

Den bäddade sängen

Men. Men. Men.

Efter tre nätter kände jag att det blev en grop i sängen där jag låg. Har man en 140 bred säng vill jag ju kunna ligga på hela sängen, men när jag försökte ligga på någon av sidorna så kändes det som om jag gled in mot mitten. Inte så att jag rullade tillbaka, men jag kände att kroppen ville mot mitten och jag låg lite obekvämt. Morgonen efter tittade jag och tyckte mig skönja en grop. Jag vände på bäddmadrassen och det blev likadant natten efter. Så jag tog en bild på gropen och gick till Lindholms möbler och påtalade felet.

Jag beslutade mig för att köra den vänliga, bekymrade kunden istället för att vara bitchig och arg, det brukar bli bäst bemötande då. Personalen som arbetade var väldigt trevliga, tittade på min bild i mobilen och bad mig att maila till Mikael, chefen (?) och reklamera bäddmadrassen, för även de såg att det var en grop i madrassen, det måste vara tillverkningsfel. Jag mailade och fick svar nästa dag, han ville ha en bild utan lakan. När jag tog bort lakanen var det svårt att se gropen, på bild såg man ingenting. Men jag kände ju den, det fanns en grop. Efter lite funderande kom jag på hur jag skulle göra för att visa gropen; jag la ett vattenpass tvärs över sängen – i fotändan, huvudändan och i mitten – och då såg man tydligt att det fanns en grop i mitten, men ej i fot- eller huvudände.

Fotändan

Fotändan – vattpasset ligger dikt emot bäddmadrassen hela vägen

I mitten på sängen ser man att bäddmadrassen har sjunkit ihop.

I mitten på sängen ser man att bäddmadrassen har sjunkit ihop.

Efter knappt en vecka har alltså bäddmadrassen sjunkit ihop där jag har legat. Där min lilla bakdel ligger finns det en grop. Det innebär ju att jag inte kan utnyttja hela sängens bredd utan ligger bara i mitten, för det är bekvämast. Jag kunde lika gärna ha köpt en 80 cm bred säng. Min förra bäddmadrass som jag hade över hela dubbelsängen, inköpt på Ikea för 10 år sedan har inte en antydan till grop någonstans. Den här bäddmadrassen är skit, med andra ord.

Jag mailade bilderna till Mikael och han tyckte att det syntes väl på bilden och ville komma och besikta sängen. Vi kom överens om att han skulle komma idag klockan 16.30. Jag fixade och trixade på jobbet för att hinna hem till dess och började vänta. Vid 17.30-tiden slutade jag att vänta, han hade inte kommit, inte mailat, inte ringt.

Det känns lite olustigt. Jag börjar misstänka att det kommer att bli problem, just den slags problem som jag ville undvika genom att handla i en riktig möbelbutik. Nu tänker jag maila och fråga om det har hänt någonting – det kan ju faktiskt ha gjort det.

Men sedan. Jag är inte säker på att jag kommer att vara en trevlig och vänlig kund i fortsättningen.

Fortsättning följer …

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Annonser

5 Responses to Sänghistoria del 1

    • Ninja Ister skriver:

      Jepp, det är illa. Jag mailade honom idag och han ursäktade sig med att han hade bokat mötet i sin kalender nästa fredag. Jaja. VI får se hur det blir.

  1. Anna skriver:

    Kommer följa detta med spänning men hoppas att det inte knasar sig.

  2. Timmy skriver:

    Har historien fått någon upplösning?
    Jag har ett liknande problem med min säng, där försäljaren inte vill ta sitt ansvar.
    Hur gick det för dig?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: