Jag kom in

På Chicago O’Hare, några timmar kvar att slå ihjäl. Flyget från Sverige gick riktigt bra, planet var halvfullt så jag fick ta två platser. Men det var långt, långt – jag hann läsa ut min bok långt innan vi var framme. Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar jag rekommenderar den varmt för den som gillar lite galen humor. Finns naturligtvis som e-bok också till det facila priset av 37 kr på Dito.

Väl framme i USA flöt allt på som det skulle, fast jag fick lite blodtryckshöjning när jag kom på att jag hade skaffat nytt pass och jag kunde för mitt liv inte komma på om jag hade fixat nytt ESTA-visum. Jag funderade på det häromdagen och letade lite bland mailen, men hittade inget bekräftelsemail, bara ett mail om att ESTA från 2010 gick ut i mars 2012. Eftersom jag var här i somras så borde jag ju ha ett giltigt visum, det gäller ju i två år så jag funderade inte så mycket mer på det. Men när jag stod i kön och väntade på att få komma in i USA slog det mig – jag skaffade ju nytt pass i början på året. Och man måste fixa nytt ESTA när man får nytt pass.

Helt plötsligt kunde jag inte för mitt liv komma på om jag hade sökt om det eller inte. Jag vet att jag tänkte göra det, men jag visste inte om jag gjorde det, jag har ju en förmåga att ibland göra saker ”i morgon” och helt plötsligt har jag glömt bort sakerna.  Hjärtat slog 190 och jag kände hur paniken var nära och jag såg framför mig hur jag skulle få ta nästa plan tillbaka till Arlanda. Ingen Dotter, ingen sol, inget ligga i poolen för mig utan tillbaka till kalla Sverige bara.

Men jag kom in.

2 Responses to Jag kom in

  1. Ken skriver:

    Svenskar byggde Chicago, inte för att det har med saken att göra. Bra att du kom in o snart fram. Du flyger över några fler tidszoner innan AZ. Nu är det godnatt här!

Kommentera

