Läs-semester

Och vad ska jag skriva om? Det händer ju ingenting nu, jag har underbart händelselösa semesterdagar då jag bara äter, solar, umgås med Dottern och Amerikanen och läser en hel del.

Böcker jag läst; Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar, Konsten att tala med en änkling och Boken om Joe – alla lika fulla av svart humor, precis så där att man fnissar ibland. Den första läste jag på flyget över Atlanten, de andra två vid poolen. Det är väl inga litterära mästerverk, däremot väldigt fulla av dråpliga händelser berättade med en härlig, svart humor.

Därefter läste jag Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar, del 2 – Sjukdomen – lika bra som den första, dock visste jag ju mer nu eftersom teveserien sändes i höstas. Men det var skakande läsning och jag mindes hur rädda vi var för AIDS, hur vi diskuterade smittspridning och hur kvällspressen brännmärkte de HIV-smittade.

På kvällarna har jag roat mig med Richard Dawkins Så gick det till – en resa i evolutionens spår, perfekt kvällsläsning, ett kapitel åt gången. Jag har ju läst någon av hans tidigare böcker också, bla Illusionen om Gud, som jag gillade mycket. Den här boken är dock lite, lite väl invecklad ibland, känns det som – en massa om namn på fossiler som jag inte orkar ta in – men boken fungerar bra som kvällsläsning.

Nu står Cecilia Gyllenhammars En spricka i kristallen på tur, därefter blir det Christian Gidlunds I kroppen min – en ung mans berättelse om sin sjukdom och nära förestående död.

Har jag nämnt att jag läser rätt mycket?

 

Kommentera

