Skönt när löpningen funkar

Tog mig en löptur på en timme idag, efter en veckas totalvila. Nåja, jag fick ju promenera och cykla, inte heller räknades mina instruktionspass i karate som träning, men löpvila har det varit! Knät behövde lite återhämtning, vill ju inte förstöra hela sommarens löpning med värkande knä.

Det var perfekt väder för löpning; sol och lite nordanvindar som kylde. Det kändes lätt och roligt – det att jag sprang Varvet har släppt lite mentala spärrar, tror jag. Nu vet jag att jag kan springa en halvmara, alltså är det piece of cake att springa en mil om jag tar det lugnt. Och lugnt blir det om jag springer med stängd mun, då håller jag lagom hastighet och blir inte heller så törstig. Jag koncentrerade mig också på att ha händerna rätt – jag har sprungit med händerna alldeles för avslappnade, det är därför fingrarna har svullnat så mycket vid längre pass. Idag höll jag tummarna uppåt mot himlen hela tiden, det kändes lite ovant, men inte obehagligt – och fingrarna var normaltjocka hela tiden. Nu gäller det att komma ihåg det varje gång, tills det blir naturligt.

Det är så j-a skönt när löpningen funkar, jag mår så mycket bättre när jag får springa!

Kommentera

